Rode Kruis: verspreiding ziektes leidt tot stille rampen

Datum nieuwsfeit: 28-06-2000
Het Nederlandse Rode Kruis

28 Juni 2000

Rode Kruis: verspreiding ziektes leidt wereldwijd tot stille rampen

De ongecontroleerde verspreiding van infectieziektes als Aids, malaria, aandoeningen van de luchtwegen en diarree leidt wereldwijd tot stille rampen. In het World Disasters Report 2000 van de Internationale Federatie van Rode Kruis- en Rode Halve Maan-verenigingen, dat vandaag in Londen wordt gepresenteerd, staat dat vorig jaar 13 miljoen mensen aan dergelijke ziektes zijn overleden. Dat aantal was 160 maal hoger dan het aantal mensen dat overleed aan de gevolgen van natuurrampen. Natuurrampen krijgen echter veel meer aandacht in de media en van de geldgevers. Peter Walker, directeur rampenbeleid van de Federatie: "Zodra een ziekte als Aids zo wijdverbreid is als in sommige delen van Afrika, dan is er geen sprake meer van een ziekte maar van een ramp. De beroepsbevolking en de economie worden vernietigd."

In het jaarlijks verschijnende World Disasters Report geeft het Rode Kruis uitgebreide statistische informatie en analyses van de rampen van het afgelopen jaar. Het thema in 2000 is de groei van rampen op het gebied van de openbare gezondheidszorg.

Deze groei wordt bevorderd door een combinatie van factoren: regeringen veronachtzamen hun verantwoordelijkheden op het gebied van preventie terwijl de risico´s voor de gezondheidszorg toenemen door de verstedelijking, klimaatveranderingen en verslechtering van het milieu. Ziektes die onder controle waren, duiken weer op als gevolg van het in elkaar storten van de voorzieningen voor de openbare gezondheidszorg. In Noord Korea zijn het afgelopen jaar 40.000 nieuwe gevallen van tuberculose gerapporteerd. In Rusland is het aantal syfilis-infecties veertig maal hoger dan voor de ineenstorting van de Sowjetunie. In 1998 stegen de bedragen voor noodhulp voor de eerste keer in vier jaar terwijl de bedragen voor basisgezondheidszorg bleven dalen. De gelden voor gezondheidszorg die leden van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) aan ontwikkelingslanden ter beschikking stelden, zakten naar het laagste niveau sinds 1991.

Dit terwijl een investering van vijf dollar per persoon het overlijden van de meesten van de genoemde 13 miljoen mensen had kunnen voorkomen. De sleutel tot succes ligt in meer samenwerking met lokale gemeenschappen. Er zijn indrukwekkende resultaten behaald met lokale low budget programma´s om mensen voor te lichten over het gebruiken van condooms tegen Aids en voorbehandelde muskietennetten tegen malaria. Andere voorbeelden zijn kruidendokters in Uganda die HIV-geïnfecteerden helpen, vrijwilligers in Cambodja die de verspreiding van dengue tegengaan en vrijwilligers in Sudan die inenting tegen mengitis promoten. Gedragsverandering redt meer levens dan geld uitgeven aan dure apparatuur en ziekenhuizen, aldus het World Disasters Report.