Nokia en Lotus breiden mobiele functionaliteit intranet uit

Datum nieuwsfeit: 28-06-2000
Nokia en Lotus breiden mobiele functionaliteit intranet uit

Nokia WAP Server in Domino Everyplace QuickStart

Diemen, 28 juni 2000 - Lotus en Nokia gaan de Nokia WAP Server integreren met Domino Everyplace QuickStart, de complete WAP-oplossing die bedrijfsintranetten toegankelijk maakt voor draadloze communicatie-apparatuur. Hiermee wordt de kennismanagement- en communicatiefunctionaliteit van het Domino-platform verder toegankelijk voor WAP-apparaten. Lotus Business Partners kunnen applicaties ontwikkelen voor mobiele toepassingen met Domino Everyplace als platform.

De Nokia WAP Server en Domino WAP-connector zetten content in Domino-databases om in Wireless Mark-up Language (WML). Zo ontstaat een volledig configureerbare portal met toegang voor WAP-apparaten. Domino Everyplace zorgt vervolgens voor de verbinding tussen Domino intranet-applicaties en deze WAP-portal. De voordelen van deze combinatie zijn een volgens persoonlijke voorkeuren te configureren WAP-portal, toegangsbeheer en -controle op de Domino-server, maatwerkmenu's voor verschillende gebruikersgroepen en op WAP gebaseerde Domino e-mail, to-do lists en bedrijfstelefoonlijsten.

Lotus Domino Everyplace QuickStart
Lotus Domino Everyplace QuickStart wordt geleverd via Lotus Professional Services. Een Domino Everyplace QuickStart-configuratie kan bijvoorbeeld bestaan uit:

- Domino Database Connector, die een eenvoudige en flexibele manier biedt om aan te geven hoe Domino-applicaties op een WAP-toestel weergegeven moeten worden.

- IMAP Client voor Domino Mail-toegang; biedt gebruikers toegang tot niet-Domino e-mailsystemen die het IMAP-protocol ondersteunen.
- Nokia WAP Server

- SMS/Paging-gateway

- 100 Mobile Notes-licenties

- Set-up en installatie

Nokia WAP Server
Over Nokia
Het Finse Nokia is toonaangevend op het gebied van mobiele telefonie, mobiele en vaste telecommunicatie-netwerken, draadloze data-oplossingen, monitoren en multimedia-terminals. De omzet bedroeg 19,8 miljard Euro (19,9 miljard dollar) in 1999. Nokia telt meer dan 55.000 medewerkers in 130 landen. Aandelen Nokia zijn genoteerd aan beurzen in Helsinki, New York, Londen, Stockholm, Frankfurt en Parijs.

Over Lotus
Lotus Development Corporation is wereldwijd marktleider in software-oplossingen voor messaging, collaboration en knowlegde management. Lotus richt zich met haar oplossingen op de kleine tot multinationale ondernemingen. Centraal in de oplossingen van Lotus staat het uitgangspunt dat Internettechnologie mensen op een wereldwijde schaal laat samenwerken. Lotus levert zowel de client-, server- als de platformproducten voor (real-time) samenwerking, berichtenverkeer en applicatieontwikkeling. Daarnaast biedt Lotus een uitgebreid pakket aan kantoor- en productivity-applicaties, compleet met Internetfunctionaliteit. Ondernemingen die kiezen voor Lotus-oplossingen kunnen rekenen op professionele consultancy en dienstverlening van de Lotus Professional Services-organisatie en van de Lotus Business Partners.
Lotus is opgericht in 1982 en is sinds 1995 onderdeel van IBM. Het bedrijf heeft circa 8.500 medewerkers en brengt haar producten wereldwijd via de meer dan 20.000 Business Partners in meer dan 80 landen op de markt.

Algemene telefoonnummer Lotus: 020 - 31 41 123.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties