Politieberichten Hollands Midden

Afkomstig van: Sjoerd van Andel
Datum: 28 juni 2000

Aanhouding verdachte aanranding Noordwijk
De politie in Noordwijk heeft maandag 26 juni een 22-jarige inwoner van Hillegom aangehouden. De man wordt verdacht van aanranding van een 25 jarige vrouw uit Oegstgeest op 20 juni. De man is in verzekering gesteld en wordt nog gehoord.
Verkeersongevallen Noordwijkerhout Dinsdagmiddag 27 juni, omstreeks 17.45 uur, is een 13-jarige fietsster uit Noordwijkerhout zwaar gewond geraakt bij een verkeersongeval op de Gooweg. Het meisje stak de Gooweg over om naar de parallelweg te gaan. Een personenauto die ook op de Gooweg reed en die bestuurd werd door een 56-jarige Leidenaar probeerde haar nog te ontwijken, maar kon een aanrijding niet voorkomen. Ambulancepersoneel en medewerkers van de traumahelicopter hebben ter plaatse eerste hulp verleend. Daarna is het meisje vervoerd naar het LUMC. De Noordwijkerhouter is overgebracht naar het bureau voor een alcoholademanalysetest. Hij bleek niet gedronken te hebben. De verkeersdienst stelt een onderzoek in naar de oorzaak van het ongeval. Omstreeks 19.30 uur is een 58-jarige fietser uit Noordwijkerhout gewond geraakt bij een verkeersongeval op de kruising Kerkstraat/Pilarenlaan. De man kreeg op het kruispunt geen voorrang van een 31-jarige Noordwijkse automobiliste die uit de Pilarenlaan kwam. De fietser is met hechtingen in het hoofd en rugpijn overgebracht naar het LUMC.

Politie zoekt getuigen ongeval Warmond
Op vrijdagavond 23 juni tussen rond 20.00 uur reed een 57-jarige man uit Warmond op zijn fiets aan de rechterzijde op de Herenweg in de richting van De Baan. Vanuit de tegenovergestelde richting kwam een witte personenauto klein model, verdere gegevens onbekend van bestuurder en voertuig. Doordat vermoedelijk de bestuurder van de witte auto werd afgeleid hield hij niet uiterst rechts en kwam op de fietser afgereden. Ten einde een botsing met deze auto te voorkomen kneep de fietser in zijn remmen en sloeg over de kop. De bestuurder van de witte auto reed zonder te stoppen door en liet de man uit Warmond achter. Bij de val sloeg de fietser met de linkerzijde van de borst op het stuur en kneusde hierbij enkele ribben. Tevens heeft hij een zwelling op het linkerscheenbeen. De fiets werd beschadigd aan het achterlicht en het stuur. De politie in vraagt getuigen contact op te nemen met het bureau in Noordwijk. Telefoonnummer 071-364 44 44.
Waarschuwing babbeltrucs Leiderdorp
De politie in Leiderdorp waarschuwt voor een babbeltruc. Een jongeman heeft afgelopen weekeinde bij verschillende woningen in Leiderdorp aangebeld. Hij vroeg aan de bewoners om geld omdat zijn vriendin een vreselijk ongeval heeft gehad in Amsterdam en hij geen geld had om er naar toe te reizen. Hij zou later het geld terug geven. Maar dat is tot nog toe nog niet gebeurd. De politie raad ten zeerste af de jongen geld mee te geven. Het signalement van de dader is: Nederlandse jongeman met blond haar, ongeveer 20 á 25 jaar, tussen de 1.70 en 1.80 meter lang, hij draagt een een lichte broek en hij ziet er verzorgd uit. Mocht de jongeman weer toeslaan, bel dan direct de politie. Telefoon 071-5810101.
Waarschuwing babbeltrucs werkt: verdachte aangehouden Leiden
De politie in Leiden heeft op 29 mei een persbericht verstuurd waarin gewaarschuwd werd voor babbeltrucs en de manier waarop de daders werken. De plaatsing van dit bericht heeft een bijzonder goed effect gehad. Zo goed zelfs dat bij buurtonderzoeken rechercheurs in burgerkleding niet toegelaten werden tot een woningcomplex omdat de bewoners de agenten niet vertrouwden. Toen de agenten bleven aandringen hebben de bewoners het politiebureau gebeld. Even later stond de politie in uniform bij het complex en de rechercheurs mochten hun verhaal uitleggen. Tevens heeft de politie een 16-jarige inwoner van Leiden kunnen aanhouden. Hij wordt verdacht van diverse babbeltrucs en andere criminele handelingen. De man is in verzekering gesteld en wordt nog steeds vastgehouden. Met de aanhouding van deze verdachte is de kust helaas nog niet veilig. De politie zoekt naar meer daders zodat men nog steeds goed moet blijven opletten voor babbeltrucs.
Verdachten afsteken lawinepijl aangehouden Alphen aan den Rijn De Politie in Alphen aan den Rijn heeft dinsdag 27 juni twee mannen uit Alphen (25 en 27 jaar) aangehouden die worden verdacht van het afsteken van een lawinepijl. Devuurwerkpijl werd afgestoken in de nacht van 12 juni rond 01.00 uur. De pijl verdween in een flat in de studeerkamer van een woning waar op dat moment niemand aanwezig was. Hierdoor is alleen materiële schade ontstaan. De pijl heeft veel schade aangericht. Sponningen en kozijnen werden geheel ontzet. Het totale schadebedrag is totaal f 12.500,-.

Verkeersongeval met letsel Alphen aan den Rijn Een 46-jarige automobiliste uit Bodegraven heeft op dindag 27 juni omstreeks 13.30 uur letsel opgelopen toen zij werd aangereden door een 34-jarige bestelbusbestuurder uit Nieuwveen. De bestuurder van de bestelbus reed over de Handelsweg in de richting van de kruising met de Bedrijfsweg. Op genoemde kruising wilde hij rechtdoor in de richting van de H.A. Lorentzweg. Hij verleende hierbij geen voorrang aan de voor hem van rechts komende automobiliste, waardoor tussen beide een aanrijding ontstond. De vrouw klaagde over een pijnlijke borstkas.

Getuigen aanrijding fietsers gezocht Waddinxveen De politie in Waddinxveen zoekt getuigen van een aanrijding tussen een onbekend gebleven vrouw en twee 13-jarige fietssters uit Waddinxveen. De aanrijding vond plaats op maandag 26 juni rond 15.30 uur op het fietspad dat evenwijdig aan de Willem de Zwijgerlaan loopt. De twee meisjes kwamen uit de richting van de Chopinlaan en reden in de richting van het Koningin Wilhelminaplein. Ter hoogte van de Prins Willem Alexandertunnel haalde een vrouw op een fiets het tweetal in. Daarbij raakte het stuur van die vrouw het stuur van een van de meisjes. Deze kwam daardoor ten val. Ze kreeg hierbij het stuur in haar buik en viel met haar hoofd tegen stoeprand. De vrouw stapte af en bleef even bij de meisjes. Toen het slachtoffer op de stoep ging zitten stapte de vrouw op reed weg in de richting van de Beatrixlaan. Het meisje moest nog een nacht in het ziekenhuis blijven ter observatie.De vrouw vertelde de getuigen en de meisjes niet wie zij was of waar ze woonde. Signalement: De vrouw is ongeveer 35-40 jaar oud. Ze heeft blond haar, droeg een spijkerbroek en mogelijk rode schoenen en zij reed op een zilvergroene fiets. Omdat het een druk tijdstip was, kan het erg goed dat mensen het ongeval hebben gezien en de vouw mogelijk herkennen. Getuigen worden verzocht contact op te nemen met de politie in Waddinxveen: 0182-621 666.

Verdachten mishandeling aangehouden Nieuwerkerk a/d IJssel Politie Hollands Midden heeft vanochtend vroeg, 28 juni, een tweede verdachte kunnen aanhouden in een geweldszaak van afgelopen vrijdag 23 juni. Op vrijdag 23 juni werd een 50-jarige man uit Nieuwerkerk a/d IJssel rond middernacht op de Schoolstraat aangesproken door twee mannen. De mannen vroegen hem om geld. Toen hij dit weigerde werd hij door hen geschopt en geslagen. Gisterochtend, dinsdag 27 juni, kon de politie een verdachte aanhouden, een 23-jarige man uit Nieuwerkerk a/d IJssel. Deze man is inmiddels door de Hulpofficier van Justitie in verzekering gesteld. Een andere verdachte, een 27-jarige man uit Nieuwerkerk a/d IJssel kon vanochtend worden aangehouden.

Verdachten tanken zonder betalen aangehouden Nieuwerkerk a/d IJssel Op zaterdag 24 juni, rond half acht 's avonds, werd er door drie mannen bij een tankstation aan de Europalaan in Nieuwerkerk a/d IJssel getankt zonder te betalen. Het bleek om een gestolen auto te gaan. De politie kon diezelfde avond twee verdachten aanhouden, een 16-jarige en een 17-jarige jongen uit Capelle a/d IJssel. Gisterenavond, 27 juni, kon een derde verdachte worden aangehouden, een 17-jarige jongen uit Rotterdam.

Noot voor redacties