PvdA stelt hoge schoolboekenprijzen ter discussie

Datum nieuwsfeit: 28-06-2000
Partij van de Arbeid

Den Haag, 28 juni 2000

PVDA-FRACTIE STELT HOGE SCHOOLBOEKENPRIJZEN TER DISCUSSIE

De PvdA-fractie wil dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) de markt van de educatieve boeken gaat doorlichten. Dit stelt zij aan de orde in een debat met staatssecretaris Adelmund van Onderwijs en minister Jorritsma van Economische Zaken. Individuele ouders en ouderorganisaties klagen erover dat de prijzen van schoolboeken de afgelopen jaren dramatisch stijgen. Zelfs op scholen die werken met een boekenfonds worden de kosten onbetaalbaar. De ontwikkelingen doen vermoeden dat er sprake is van een ongezonde mededingingssituatie.

Een complicerende factor vormt de vaste prijzen (verticale prijsbinding) die gelden voor boeken in het algemeen en ook voor schoolboeken. Deze vaste boekenprijs vormt een uitzondering op de mededingsregelgeving van de Europese Unie. Destijds is de vaste prijs bevochten ten behoeve van het behoud van een voldoende gevarieerd boekenaanbod, maar dit argument gaat niet op voor de schoolboeken, waar immers sprake is van gedwongen winkelnering: de school kiest de boeken en de ouders moeten betalen. In Denemarken kent men een systeem van vaste boekenprijzen, maar een uitzondering voor schoolboeken.

De toestemming voor vaste boekenprijzen geldt tot 2005. De PvdA-fractie wil weten deze ontheffing al eerder kan worden losgelaten. Daarnaast wil de PvdA-fractie voorkomen dat de evaluatie van deze ontheffing een onderonsje van de departementen met de (educatieve) uitgeverijen wordt.

Tot slot constateert de PvdA-fractie dat er nauwelijks leermiddelen worden gemaakt voor de basisberoepsgerichte leerweg in het vmbo. De staatssecretaris zou daarvoor extra geld beschikbaar moeten stellen.

Voor nadere inlichtingen: Sharon Dijksma 070-3182758