Wavin treft schikking met Openbaar Ministerie

Datum nieuwsfeit: 28-06-2000

WAVIN BV

WAVIN TREFT SCHIKKING MET OPENBAAR MINISTERIE

Al enige tijd loopt er een strafzaak tegen een ex-werknemer van Wavin. Deze man, een genaturaliseerde vluchteling uit Sri-Lanka, heeft in
1996 een groot aantal (54) landgenoten illegaal Nederland binnengebracht. Hij maakte daarbij misbruik van zijn positie en het vertrouwen, dat deze onderneming in haar werknemers stelt.
De betrokkene deed het voorkomen alsof het om een kort bezoek van enkele van zijn familieleden ging. Daarvoor vroeg hij de formeel vereiste financiële garantstelling van zijn werkgever, deze is de man, die in 1989 in dienst is genomen, vanwege zijn traumatisch verleden ter wille geweest, helaas zonder diens verzoek grondig te controleren.

Het Gerechtshof in Arnhem veroordeelde hem onlangs in hoger beroep tot een langdurige gevangenisstraf.

Net als de Rechtbank heeft het Hof vastgesteld dat de betrokkene de medewerking van zijn werkgever onder valse voorwendsels heeft gevraagd en verkregen. De werkgever heeft met de beste bedoelingen en te goeder trouw een werknemer behulpzaam willen zijn. Niettemin verwijt de Officier van Justitie de werkgever gebrek aan controle.

Deze gebeurtenissen vonden plaats in 1996. Met de voorbereiding en behandeling van een rechtzaak, bijna vier jaar na dato, zijn onevenredig veel tijd, aandacht en kosten gemoeid. Daarom heeft de onderneming besloten tot een schikking met de Officier van Justitie, waarbij tegen een betaling van NLG 350.000,= strafvervolging wordt voorkomen.

EINDE PERSBERICHT

Noot voor redacties