Honda test 'HIDS' in de praktijk

Datum nieuwsfeit: 28-06-2000
Carros

Honda test "HIDS" in de praktijk

(28 juni 2000)

Honda werkt al enige tijd aan het Honda Intelligent Driver Support (HIDS) systeem, dat autorijden minder inspannend moet maken. Honda Motor Co. heeft als eerste autofabrikant de goedkeuring gekregen van het Japanse ministerie van Transport om het systeem te testen op de openbare weg. Zwaardere testen staan op stapel om te beoordelen of HIDS op de markt kan worden gebracht, nu deze technologie in commercieel opzicht haalbaar lijkt te worden.

Honda streeft voortdurend naar technische verbeteringen in de ruimste zin die op de dagelijkse praktijk van het autorijden zijn afgestemd. Veiligheid kan onderverdeeld worden in: een primaire veiligheid die gericht is op het onderricht aan de bestuurder; een secundaire veiligheid die erop gericht is ongelukken te voorkomen; een tertiaire veiligheid die bij een ongeval lichamelijk letsel zoveel mogelijk moet beperken. HIDS is een bestuurdersondersteunend systeem dat is voortgekomen uit het Honda Advanced Safety Vehicle (ASV) onderzoeksproject. Door de mate van inspanning tijdens het autorijden te verminderen, stelt het systeem de bestuurder beter in staat veranderende wegomstandigheden te herkennen en tijdig te reageren. HIDS biedt tevens compensatie wanneer de rijvaardigheid afneemt als gevolg van vermoeidheid. Bijgevolg draagt het systeem bij aan een ruimere veiligheidsmarge.

Het systeem registreert wanneer er een voertuig voor de HIDS-auto rijdt en regelt de rijsnelheid zodat een veilige afstand tot de voorligger wordt aangehouden. Ook wegmarkeringen worden door HIDS waargenomen, zodat de auto 'tussen de strepen' wordt gehouden. Derhalve is het systeem in staat de positie van de auto in zowel voorwaartse als zijwaartse richting te controleren. Resultaten van testen die onlangs door Honda werden uitgevoerd, bevestigen dat HIDS de inspanningen van de bestuurder inderdaad aanzienlijk vermindert.