Antwoord Kamervragen over Landelijk Postdoc Platform

Datum nieuwsfeit: 28-06-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

Antwoord Kamervragen over landelijk postdoc platform
Gemaakt: 30-6-2000 tijd: 10:19

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
28 juni 2000

Hierbij zend ik u het antwoord op de vragen van het lid Van Bommel van uw Kamer inzake het Landelijk Postdoc Platform.

De vragen werden mij toegezonden bij bovenaangehaalde brief met kenmerk 2990012520.

De minister van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschappen,

L.M.L.H.A. Hermans
Antwoord op de schriftelijke vragen van het lid Van Bommel van de Tweede Kamer der Staten-Generaal aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (ingezonden d.d. 15 juni 2000 kenmerk 2990012520)
Ik heb kennis genomen van het Zwartboek Vernieuwingsimpuls van het Landelijk Postdoc Platform (LPP). In het Zwartboek wordt kritiek geuit op de door de universiteiten gehanteerde selectiecriteria.

Ik heb NWO, KNAW en VSNU gevraagd gezamenlijk een selectieprocedure voor de Vernieuwingsimpuls te ontwikkelen, die snel en onbureaucratisch is en mikt op kwaliteit en originaliteit. Ik heb daarbij aangegeven dat het van groot belang is dat de voordracht door de universiteiten een zeer open karakter heeft, waarbij niet wordt bekeken of de ideeën van de kandidaten harmoniëren met bestaande onderzoekslijnen en toekomstige wachtgeldrisico's geen punt van overweging zijn. Ik hecht er verder aan dat geselecteerden een helder carrière perspectief wordt geboden, indien zij tijdens de vijf jaar van hun aanstelling succes hebben.

De kritiek, zoals verwoord in het Zwartboek, neem ik als signaal dan ook zeer serieus.

Met de organisaties heb ik afgesproken dat ik jaarlijks zal worden geïnformeerd over de uitvoering van de Vernieuwingsimpuls. De verslaglegging van deze eerste selectieronde verwacht ik dit najaar. Op dat moment is de selectieprocedure onderwerp van overleg met de organisaties. Ik zal de geuite kritiek daarin meenemen en mij hierover door het LPP laten informeren. Indien daartoe aanleiding is, zal ik de organisaties verzoeken de selectieprocedure aan te passen.

De minister van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschappen,