Europa kinderhulp: vakantiekinderen in aantocht

Datum nieuwsfeit: 29-06-2000

EUROPA KINDERHULP

VAKANTIEKINDEREN IN AANTOCHT

PERSBERICHT

De zomervakantie staat voor de deur. Voor velen een tijd van ontspanning en plezier. Zo ook voor circa 2500 kinderen uit binnen- en buitenland die via de Stichting Europa Kinderhulp op vakantie komen in Nederlandse gastgezinnen.

Kinderen zijn vaak het slachtoffer van omstandigheden waar zij zelf niets aan kunnen doen. Oorlog, ontwrichting of een moeilijke gezinssituatie kunnen het leven van kinderen danig ontwrichten. Diverse hulporganisaties houden zich bezig met hulp aan kinderen (Warchild, Unicef). Deze hulporganisaties richten hun activiteiten voornamelijk op fondsenwerving en hulp ter plaatse. Europa Kinderhulp daarentegen fungeert als intermediair voor directe hulp: gezinnen in Nederland ontfermen zich drie weken lang over één of meerdere kinderen (in de leeftijd van 6 tot 15 jaar) die in het dagelijks leven de regelmaat, veiligheid en geborgenheid van een goed functionerend gezin en/of veilige en kindvriendelijke omstandigheden moet ontberen. De unieke 'hands-on' aanpak van de organisatie en haar ruim driehonderd vrijwilligers is wat Europa Kinderhulp zo bijzonder maakt.

Weinig mensen zijn zich ervan bewust dat Europa Kinderhulp, buiten de kinderen uit voormalige oorlogsgebieden, ook kinderen uit (sociale) achterstandsgebieden dichter bij huis (zelfs uit Nederland) aan een heerlijke vakantie bij Nederlandse gastgezinnen helpt. Deze zomer komen de vakantiekinderen uit:
. Kosovo en Albanië
. Wit Rusland (slachtoffertjess van de Tsjernobyl-ramp) . Duitsland (Berlijn, Hannover, Delitzsch, Schneeberg, Oldenburg) . Frankrijk (alle grote steden)
. Engeland (Londen en omstreken, Nottingham)
. Nederland (alle grote steden en industriële gebieden) . Oostenrijk
In het (recente) verleden heeft Europa Kinderhulp ook kinderen uitgenodigd uit Tsjechië, Slowakije, Oekraïne, Bosnië, Noord-Ierland, Letland en Litouwen.

In 2001 bestaat Europa Kinderhulp veertig jaar. Datzelfde jaar is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot het Internationaal Jaar van Vrijwilligers. Europa Kinderhulp is in de ware zin des woords een vrijwilligersorganisaties met enige honderden vrijwilligers, zonder enige subsidie of overheidssteun en niet geleid door betaalde krachten of een ondersteunend bureau. Al het werk (en daarmee wordt ook bedoeld het werk van de duizenden gastouders die daar geen enkele vergoeding voor ontvangen) wordt gedaan door mensen die hun tijd en energie inzetten om jaarlijks vele kinderen een veilige en plezierige vakantie te bieden.

Voor de selectie van de kinderen die de vakantie naar Nederland het meest nodig hebben werkt Europa Kinderhulp in de diverse landen samen met verschillende partners. Dat zijn het Rode Kruis, de sociale dienst, scholen en welzijnsorganisaties.
Daarnaast werkt Europa Kinderhulp samen met onder andere de Koninklijke Luchtmacht (Klu). Zonder ondersteuning van de Luchtmacht zou het werk van Europa Kinderhulp een stuk moeilijker en vooral duurder worden. De ondersteuning bestaat eruit, dat de KLu jaarlijks een bepaald aantal vluchten uitvoert om de vakantiekinderen uit verre oorden op te halen en weer naar huis te brengen. De Luchtmacht doet dat in het kader van haar humanitaire taak. Die is de laatste jaren steeds belangrijker geworden.
Begrijpelijkerwijs gaan de hoofdtaken van de Luchtmacht altijd voor; het kan dus gebeuren dat als gevolg van de één of andere crisis in de wereld de KLu-vluchten voor Europa Kinderhulp op het laatste moment niet doorgaan. In dat geval zorgt de stichting alsnog voor alternatief vervoer.

Federatie van Kinderhulporganisaties

Europa Kinderhulp is samen met haar 'zuster'organisatie Pax Christi Kinderhulp bezig om de de Stichting Federatie van Kinderhulporganisaties op te richten. Deze federatie heeft als doel de belangen te behartigen van vakantiekinderen die tijdelijk worden ondergebracht in gastgezinnen.
Essentieel daarbij is het voorkomen van risicovolle plaatsingen in gastgezinnen die daarvoor op enigerlei wijze (al dan niet tijdelijk) niet geschikt zijn.
De Federatie wil bovendien andere organisaties ondersteunen die zich eveneens bezighouden met het tijdelijk onderbrengen van vakantiekinderen; Daarbij gaat het om verdere ontwikkeling van kwaliteitseisen en het bundelen van deskundigheid.
De Federatie wil haar doel onder meer bereiken door een registratie op te bouwen van gastgezinnen waarbij het (tijdelijk) niet gewenst is vakantiekinderen te plaatsen.
Het doel van het verwerken van de gegevens is dus drieledig:
- het in federatief verband bevorderen van een verantwoorde selectie van gastouders

- een zorgvuldige toewijzing van vakantiekinderen en
- het voorkomen van risicovolle plaatsingen
Aansluiting bij de Federatie is mogelijk voor die organisaties die voldoen aan de voorwaarden van het toelatingsprotocol. De werkzaamheden van de Federatie staan onder supervisie van een Commissie van Toezicht, die bestaat uit een aantal onafhankelijke derden, afkomstig uit de wereld van de kinderbescherming, jeugdhulpverlening en -bescherming en kinderrecht. De federatie is totstandgekomen in nauw overleg met de Registratiekamer.

Reisdata 2000

Kosovo en Albanië
De Kosovaarse en Albanese kinderen zijn van 21 juli tot en met 11 augustus in Nederland.

Wit-Rusland
De Wit-Russische kinderen zijn in Nederland van 11 augustus tot en met
1 september.

Duitsland
De kinderen uit Schneeberg en Delitzsch komen van 24 juli tot en met
11 augustus naar Friesland, Gelderland en Utrecht/'t Gooi. De kinderen uit Hannover logeren van 17 juli tot en met 5 augustus in Nederland.
De kinderen uit Berlijn verblijven van 28 juli tot en met 18 augustus in Drenthe, Overijssel, Gelderland, Utrecht/'t Gooi, Noord-Holland, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg.
De kinderen uit Oldenburg verblijven van 17 juli tot en met 7 augustus in Nederland.

Frankrijk
De SPF-kinderen zijn van 27 juli tot en met 17 augustus in Nederland.
De CR-kinderen komen van 8 tot en met 29 juli naar Groningen, Friesland, Drente, Overijssel, Gelderland en Zuid-Holland. De AdS-kinderen logeren van 2 tot en met 23 juli in Utrecht/'t Gooi, Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Engeland
De DHC-kinderen zijn van 29 juli tot en met 19 augustus in Groningen, Friesland, Utrecht/'t Gooi en Noord-Holland.
De CTH-kinderen komen van 24 juli tot en met 11 augustus naar Drenthe, Overijssel, Gelderland, Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant.
Nederland
De Nederlandse kinderen verblijven van 24 juli tot en met 12 augustus in alle provincies.

Oostenrijk
De kinderen komen van 17 juli tot en met 7 augustus naar Overijssel en van 18 juli tot en met 8 augustus naar Noord-Holland.
NB!!!

Mensen die belangstelling om gastgezin te worden, kunnen zich nu al opgeven voor volgend jaar. Aanmelding kan via het landelijk informatienummer 0118 - 62 79 74.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties