Anton van Rossum benoemd tot CEO van Fortis

Datum nieuwsfeit: 29-06-2000
Brussel/Utrecht, 29 juni 2000

Anton van Rossum benoemd als CEO van Fortis

Op basis van een grondige selectieprocedure, onder de persoonlijke leiding van Hans Bartelds en Maurice Lippens, heeft de Fortis Board besloten Anton van Rossum met ingang van 1 september aanstaande te benoemen tot Chief Executive Officer van Fortis.

Anton van Rossum zal verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse leiding van Fortis en wordt voorzitter van het Executive Committee. Bovendien zal de CEO strategische opties formuleren voor de verdere ontwikkeling van Fortis en deze ter besluitvorming voorleggen aan de Board. Anton van Rossum zal tevens worden voorgedragen als lid van de Fortis Board.

Hans Bartelds en Maurice Lippens zullen vanaf bovengenoemde datum niet langer leiding geven aan het Executive Committee en zich volledig richten op hun taak als Voorzitters van de Fortis Board.

"We zijn zeer tevreden met deze benoeming. Anton zal het topmanagement van Fortis substantieel versterken en we kijken met enthousiasme uit naar zijn en onze nieuwe rol binnen Fortis", aldus een gezamenlijke verklaring van Hans Bartelds en Maurice Lippens.

Met deze benoeming luidt Fortis, dat dit jaar haar tienjarig bestaan viert, een belangrijke nieuwe fase in haar ontwikkeling in, na succesvol te zijn uitgegroeid tot één van de 15 grootste financiële dienstverleners in Europa, alsmede één van de belangrijkste ondernemingen in de Benelux.

"We zijn ervan overtuigd dat Anton met al zijn strategische inzichten en ervaring in onze sector, zijn begrip van onze huidige uitdagingen en kansen (inclusief die op het gebied van e-commerce) en zijn uitstekende teamleiderschapskwaliteiten, de ideale persoon is om deze belangrijke nieuwe taak binnen onze groep te vervullen", voegt Maurice Lippens toe. "Bovendien is Anton al vele jaren nauw betrokken bij Fortis en vanuit die hoedanigheid bekend met onze sector, maar ook met de organisatie, de mensen en de cultuur", aldus Hans Bartelds.

Anton van Rossum (55), Nederlander van origine, is gehuwd met een Française en heeft drie kinderen. Hij heeft een 'Master's degree in Economics and Business Administration' (Rotterdam). Na een korte periode bij Royal Dutch/Shell, maakte hij carrière bij McKinsey and Company, waar hij thans één van de Senior Firmanten is. Hij gaf zeven jaar leiding aan het kantoor in Brussel en is momenteel één van de leiders van de 'European Banking and Insurance Practice' van de firma.

Herman Verwilst zal Deputy CEO worden. Henjo Hielkema, die mede aan de wieg stond van Fortis, zal na 10 jaar lid en Vice-voorzitter te zijn geweest van het Executive Committee, toetreden tot de Fortis Board als non-executive lid. Samen met de andere leden van het Executive Committee (Joop Feilzer en Gilbert Mittler) ondersteunen ze enthousiast Antons nominatie, die zij beschouwen als een grote stap voorwaarts in de verdere ontwikkeling van Fortis: "Met deze stap zal Fortis één van de beste bankverzekeraars van Europa worden".

Perscontacten:
Hilde Junius 32 (0)2 510 52 34