VROM uit vertrouwen in NVM Woningmarktconsultant

Datum nieuwsfeit: 29-06-2000
NVM

VROM uit vertrouwen in NVM Woningmarktconsultant * Staatssecretaris Remkes reikt diploma's uit aan eerste groep afgestudeerden

De eerste groep van 28 NVM-makelaars voltooide onlangs de nieuwe post-HBO-studie NVM Woningmarktconsultant. Staatssecretaris Johan Remkes (VROM) reikte vrijdag 23 juni de diploma's uit. "De NVM bereikt vandaag een mijlpaal in haar streven naar een hoger kennisniveau. Mijn complimenten voor deze niet geringe inspanning", sprak de staatssecretaris.

De woningmarkt is nog verre van perfect, er moet nog een groot verschil tussen vraag en aanbod worden weggenomen, constateerde Remkes. De NVM spreekt volgens hem duidelijke taal. "Een taal die ik versta en onderschrijf. Er ligt een taak voor alle marktpartijen om de wensen van de consument te vertalen in producten die daarop aansluiten. Makelaars, en dan vooral de woningmarktconsultants zijn bij uitstek de partij die informatie over de consument kan leveren en de behoeften voor de korte en middellange termijn in kaart kan brengen. Bij het maken van keuzes voor het woonbeleid zijn deze consultants een gelijkwaardige gesprekspartner", verwoordde de staatssecretaris zijn vertrouwen in de afgestudeerden.

Het eerste tastbare resultaat van de woningmarktconsultants is er inmiddels. Een groot deel van de afgestudeerden nam onlangs deel aan een discussie over de grote nieuwbouwlocaties, de zogenaamde Vinex-wijken. De resultaten van die bijeenkomst zijn samengevat in het NVM-rapport Vinex in de praktijk en zijn ook grotendeels terug te vinden in de recente Nota Wonen in de 21e eeuw van het Ministerie van VROM.

Mondig en deskundig

Er spelen momenteel twee belangrijke ontwikkelingen op de Nederlandse woningmarkt. Ten eerste, de verhouding tussen vraag en aanbod is scheef. Een probleem dat zich meer dan ooit manifesteert in de huidige economisch sterke tijden. Vooral in het duurdere segment is het aanbod onvoldoende, met als gevolg een uit de hand gelopen prijsvorming in een markt met te veel rijtjeshuizen en te weinig vrijstaande woningen en twee-onder-een-kappers. In de tweede plaats is de moderne consument mondig en deskundig en kan via Internet veel informatie zelf opzoeken. Daardoor ontstaat behoefte aan een nieuw soort adviseur op het gebied van onroerend goed. Het antwoord van de NVM is een erkende tweejarige post-HBO-opleiding met de nadruk op het onderzoeken en analyseren van de woningmarkt. De studie maakt van NVM-makelaars nog grotere experts op het gebied van regionale volkshuisvesting in de meest brede zin. Een afgestudeerde NVM Woningmarktconsultant is nog beter dan voorheen in staat om de taal te spreken van andere marktpartijen, zoals woningbouwverenigingen, bestuurders, aannemers en projectontwikkelaars. Deze partijen hebben grote behoefte aan de marktkennis van de makelaar en zijn gedetailleerde informatie over de woonwensen van de moderne consument op de korte en middellange termijn.

Meer informatie: NVM-afdeling Communicatie & Marketing, de heer J.G.W.M. Goeijenbier, tel. 030 - 6085170, fax 030-6035468. Internet: www.nvm.nl