Uitreiking Olivier Buhlmannprijs Vlaams onderwijs

Sector Pers en Public Relations
Contactpersoon: Dries Vandermeersch
E.Jacqmainlaan 20, 1000 Brussel
tel. (02)790 93 06 - fax (02)790 95 06 - gsm: (0477)23 13 57 e-mail: (dries.vandermeersch@gemeenschapsonderwijs.be)

Datum: 27 juni 2000
Fax/E-mail bestemd voor: Alle nieuwsredacties
Betreft: Gemeenschapsonderwijs reikt Prijs ‘Olivier Buhlmann' uit

Op donderdag 29 juni reikt het Gemeenschapsonderwijs voor de eerste maal de Prijs voor CNC-mechanica ‘Olivier Buhlmann' uit.

Deze prijs werd dit jaar in het leven geroepen om de opleidingen van het technisch onderwijs in de mechanica te stimuleren. Aanleiding vormde de wens van de initiatiefnemer, de heer Buhlmann, om het technisch onderwijs in de vakgebieden mechanica en elektromechanisch beter te waarderen. Op dit ogenblik is er aan deze technici, en aan technisch geschoolde afgestudeerden in het algemeen, een nijpend tekort op de arbeidsmarkt. Met deze prijs wil Olivier Buhlman, bedrijfsleider van de gelijknamige firma, die hoogtechnologische (CNC-)apparatuur invoert, jongeren stimuleren om in deze richting verder te studeren.

De geïntegreerde proef, die elke student op het einde van het technisch onderwijs moet afleggen, vormt de basis van de wedstrijd. De proef richt zich naar leerlingen uit het laatste jaar van de richtingen mechanica, elektromechanica; fijnmechanische technieken en technische vormgeving.

CNC staat voor Computer aided Numeric Control of de zogenaamde numerieke sturingen. Deze sturen freesmachines bij het maken van producten en zijn niet meer weg te denken in de metaalverwerkende nijverheid.

Individuele leerlingen van elf instellingen van het Gemeenschapsonderwijs met een van bovengenoemde afdelingen dienden een project in. De lijst van de finalisten vindt u als bijlage.

Zij dingen mee naar de drie hoofdprijzen. De laureaat ontvangt 100.000 frank, de tweede 50.000 frank en de derde 30.000 frank. Deze bedragen moeten aangewend worden in het kader van verdere bekwaming in het vakgebied (stages, verdere opleidingen, enz.). Voor de overige deelnemers zijn er nog aanmoedigingsprijzen.

Gegevens
Plaats: Hotel Sofitel Bessenveldstraat 15, 1831 Diegem Datum: donderdag 29 juni 2000

· om 14.30 uur is er een persconferentie. U kunt kennismaken met bedrijfsleiders, onderwijzend personeel en leerlingen die aan de wedstrijd deelnamen.
· om 15 uur volgen dan de toespraken en de plechtige uitreiking van de prijs, gevolgd door een receptie.
Voor de persconferentie en de prijsuitreiking wordt u vriendelijk uitgenodigd.

Wenst u meer informatie? Neem dan contact op met de persverantwoordelijke, Dries Vandermeersch.