Reactie CDA op rapport Werkgroep Ruimtelijke Ordening

Datum nieuwsfeit: 29-06-2000

Reactie CDA op rapport Werkgroep Ruimtelijke Ordening (290600)

Den Haag, 29 juni 2000

De CDA-fractie stelt met voldoening vast dat de Werkgroep Duyvesteijn er in geslaagd is om een heldere analyse te maken van de effecten van het tot nu toe gevoerde ruimtelijk beleid. Deze analyse kan bijzonder behulpzaam zijn bij de keuzes die straks in het kader van de Vijfde Nota R.O. moeten worden gemaakt.

Woordvoerder Theo Meijer deelt de zorg van de Werkgroep over de gebrekkige samenhang in het verstedelijkingsbeleid en de geringe mobiliteitsreductie die dit beleid heeft opgeleverd. Meijer: "De conclusie moet daarom zijn dat in de toekomst naar een sterkere verweving van functies moet worden gestreefd (de gedachte van de complete stad), en dat infrastructurele investeringen veel nauwer op de overige ruimtelijke investeringen moeten worden afgestemd. Zo moet elke VINEX-locatie goed ontsloten worden, vanaf het eerste moment van aanbouw.

Ook de Werkgroep concludeert dat het zogeheten koersenbeleid uit de VINEX in de praktijk nauwelijks heeft gewerkt. Meijer: "Deze conclusie is een ondersteuning van ons eerdere voorstel om voortaan met een driedeling te gaan werken; nl conserverings- balans en intensiveringsgebieden. Oftewel gebieden waar (bijna) geen ruimte en gelegenheid is meer voor bebouwing (conservering), gebieden waar ruimte is voor wonen en werken maar in balans met natuurbehoud (balans), en gebieden waar volop ruimte wordt geboden aan wonen en werken (intensivering). Zo moet voor elk gebied in ons land de ontwikkelings-richting helder worden vastgelegd. Bovendien moet voor elk gebied duidelijk zijn welke bestuurslaag als eerste verantwoordelijk is."

De CDA-fractie ondersteunt in principe de aanbeveling van de commissie om een onafhankelijk bureau in te stellen, dat de effecten van nieuw en bestaand ruimtelijk beleid goed doorlicht en ruimtelijke verkenningen presenteert. Dit kan volgens de fractie het best geschieden door de huidige RPD tot een dergelijk bureau om te vormen. Het CDA plaatst vraagtekens bij de gedachte om op alle bestuursniveaus zelfstandige projectprocedures te introduceren; met name waar het de provincies betreft ziet de fractie hier niet direct de noodzaak van in. Wel zal het Rijk bij projecten of beleidsdoelen die van nationaal belang zijn over voldoende doorzettingsmacht moeten beschikken.

Woordvoerder: Theo Meijer, telefoon 070-3182557 Voor verdere informatie: Bieke Oskam, telefoon 070-3182509