ACOM positief over CAO-onderhandelingsresultaat

Datum nieuwsfeit: 29-06-2000
ACOM positief over onderhandelingsresultaat

Datum: 28 juni 2000

Bij de CAO-onderhandelingen in de sector Defensie hebben partijen een "onderhandelingsresultaat" met een looptijd van in principe 14 maanden bereikt.

Het "onderhandelingsresultaat" behelst onder meer een salarismutatie per 1-8-2000 van 3,35 % alsmede een ophoging van de structurele eindejaarsuitkering met 0,2%. Bovendien mag het Defensiepersoneel in december a.s. een incidentele eindejaarsuitkering tegemoet zien van 1 % van het jaarsalaris inclusief vakantiegeld.

Over de aanpassing van de diensteinderegeling is afgesproken dat de leeftijdsverhoging tot 58 jaar terzake het leeftijdsontslag, met ingang van 1-1-2004, in stappen van telkens een half jaar zal worden ingevoerd. Voor het personeel dat hiervoor in aanmerking komt is afgesproken dat de maandelijkse toeslag (VEB) per 1-1-2004 in de pensioengrondslag wordt opgenomen.

Ook het uitkeringsniveau tot aan de datum van het pensioen is op een voor de ACOM acceptabele manier geregeld.

Partijen hebben ook afspraken gemaakt over de invulling van de flexibele arbeidsduur. Met als uitgangspunt de 38-urige werkweek biedt het resultaat de BOT-militair een aantal opties:
- een 40-urige werkweek waarbij de betaling van de 2 extra gewerkte uren overeenkomt met 150% van het reële uurloon, dit tegen inlevering van de ADV-aanspraak;
-een 36-urige werkweek waarbij de 38-urige werkweek wordt gehandhaafd gezien de taakstelling van Defensie. Van deze twee uren wordt anderhalf uur opgespaard tegen het voor dat moment voor betrokkene geldende uurloon. De gespaarde tijd kan de militair later opnemen.

De ACOM is gelet op een aantal andere positieve maatregelen tevreden over het bereikte resultaat en zal het voorzien van een positief advies voorleggen aan haar achterban.
ACOM
3830 AG Leusden