Antwoord Kamervragen over tankervliegtuigen op Geilenkirchen

Datum nieuwsfeit: 29-06-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

Antwoord Kamervragen over gebruik van vliegbasis geilenkirchen door kc-135 toestellen

Gemaakt: 29-6-2000 tijd: 15:16

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

28 juni 2000

Antwoorden op de vragen van de Tweede-Kamerleden Timmermans en Albayrak (beiden PvdA) over het gebruik van de vliegbasis Geilenkirchen door KC-135 toestellen (2990011710)

1. Ja.

2, 3 en 4. De KC-135 tankervliegtuigen die thans worden gebruikt zijn van het type KC-135 E of R, en zijn voorzien van turbofan-motoren. Deze zijn beduidend minder luidruchtig dan die waar de brief van 18 oktober 1988 betrekking op had.

Het tankervliegtuig waarop de brief uit 1988 doelt was van het type KC-135 Q, voorzien van turbojet-motoren. De KC-135 van dit type kan worden aangemerkt als een luidruchtig vliegtuig.

Sinds het begin van de jaren negentig en de inzet ten behoeve van internationale operaties is het bijtanken in de lucht van AWACS-vliegtuigen een operationele noodzaak geworden. Voor het beoefenen van het bijtanken in de lucht heeft de AWACS-organisatie een contract met de Air National Guard (ANG). De ANG levert KC-135 tankervliegtuigen die steeds voor ongeveer twee weken op de vliegbasis Geilenkirchen worden gehuisvest.

5. Het gebruik van tankervliegtuigen is een aangelegenheid van de Navo. Ik heb het voornemen dit onderwerp dan ook te bespreken met de Secretaris-Generaal van de Navo. Ik zal u dienaangaande nader berichten.

1
MINISTERIE VAN DEFENSIEMINISTERIE VAN DEFENSIE

Aan:
Postbus 20701 2500 ES 's-Gravenhage Telefoon (070) 318 81 88 Telex
34576 MVD/GV/NL Telefax (070) 318 78 88

De Voorzitter van de Tweede Kamer

der Staten-Generaal

Plein 2

2511 CR ´s-Gravenhage

Uw brief

Uw kenmerk

Ons nummer

31 mei 2000

2990011710

D2000002201

28 juni 2000

Onderwerp:

Vragen van de Tweede-Kamerleden Timmermans en Albayrak over het gebruik van de vliegbasis Geilenkirchen door KC-135 toestellen

Bijlagen Bezoekadres

1 Plein 4, 's-Gravenhage

Verzoeke bij beantwoording datum, nummer en onderwerp te vermelden

1

Onder verwijzing naar de bovengenoemde brief bied ik u hierbij aan de antwoorden op de schriftelijke vragen van de Tweede-Kamerleden de heer F.C.G.M. Timmermans en mevrouw N. Albayrak.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE,

H.A.L. van HoofH.A.L. van Hoof