Newconomy neemt resterende aandelen Macropolis over

Datum nieuwsfeit: 30-06-2000
Newconomy

* Newconomy neemt resterende aandelen Macropolis over

Amsterdam, 30 juni 2000

Newconomy N.V. (Euro.NM: NEWY), het economisch netwerk van internetbedrijven, verwerft een 100%-belang in Macropolis B.V., Nederlands grootste winkelstad op internet. In mei 1999 had Newconomy reeds een belang van 23,1% in de onderneming genomen. Het huidige management van Macropolis, bestaande uit oprichters Wijnand Jongen en Niek Vrielink, blijft in de onderneming actief. De transactie vindt plaats in een combinatie van een aandelenruil en betaling in contanten.

Newconomy verwerft het resterende belang van 76,9%, van enige mede-aandeelhouder Innoquest B.V., in ruil voor 293.852 nieuw uit te geven aandelen Newconomy (circa 1% van het aantal uitstaande aandelen; na afronding van de beursintroductie inclusief uitoefening van de greenshoe staan 27.036.250 aandelen Newconomy uit) en een niet nader bekend te maken bedrag in contanten. Op de rond 7 juli 2000 uit te geven aandelen rust een lock-up regeling tot en met 7 januari 2001.

De strategie van Newconomy is gericht op het via meerderheids- en minderheidsdeelnemingen verwerven van sterke posities in vijf belangrijke segmenten van de internetsector, te weten access en content, services, e-commerce, nieuwe op internet gebaseerde technologieën en internetgerelateerde human resources. In partnerbedrijven waarvan Newconomy gelooft dat zij marktleiders in hun segment zijn of kunnen worden en dat zij een grote bijdrage aan het Newconomy-netwerk kunnen leveren - zogenaamde powerhouse companies - streeft de onderneming een aanmerkelijk belang na.

Newconomy ziet het e-commerce portal Macropolis als één van bovengenoemde powerhouses, actief in het internetsegment access en content. Door de transactie krijgt Newconomy 100% zeggenschap over een onderneming die een belangrijke bijdrage kan leveren aan de overige bedrijven binnen het netwerk van Newconomy. Zo kan Macropolis content
- het samenbrengen van vraag en aanbod van Nederlandse e-commerce bedrijven - leveren aan internet service provider WISH, het internet powerhouse waarin Newconomy een meerderheidsbelang van 56,5% heeft.
Ruud Smeets: "Het verkrijgen van een 100%-belang in de Nederlandse marktleider op het gebied van e-commerce portals geeft ons ruimte de mogelijkheden van de onderneming voor het netwerk van Newconomy volledig te benutten. Door de uitbreiding van ons belang in Macropolis wordt onze positie in het segment access en content op de Nederlandse markt verder versterkt."

Profiel Macropolis
Macropolis is Nederlands grootste winkelstad op het internet. Macropolis registreerde onlangs haar vijf miljoenste bezoeker en heeft een aanbod van meer dan 7.500 webwinkels en 30.000 productlinks. Iedere twee weken ontvangen meer dan 25.000 consumenten de Macropolis Tipservice per e-mail. Macropolis wordt elke dag actueel gehouden door een team van professionele medewerkers en een eigen internetredactie. Naast een compleet overzicht van alle betrouwbare aanbieders biedt Macropolis ook prijsvergelijking, actueel winkelnieuws, de laagste prijzen, prijsvragen, top 5 aanbiedingen, buitenkansjes en dagelijks wisselende tips. Naast Scoot, MSN.nl, Skyradio en Everyday.com verzorgt Macropolis tevens de totale shoppingcontent en -services voor Het Net (Planet Media Group). Macropolis is koploper in het bieden van shoppingservices (prijsvergelijk, SMS-price-alert en Co-buying) via de mobiele telefoon.

Profiel Newconomy
Newconomy vormt een economisch netwerk ("Econet") van internetbedrijven. Newconomy is het actieve middelpunt van dit netwerk en stimuleert de ontwikkeling en groei van deze bedrijven. De onderneming verstrekt risicodragend kapitaal en bevordert onderlinge contacten en kennisoverdracht. Bovendien begeleidt Newconomy het management van de partnerbedrijven en werft zij managementpotentieel voor het netwerk en leidt deze op door het Newcademy-programma. Newconomy is sinds 20 april 2000 genoteerd aan de Euro.NM Amsterdam (Euro.NM: NEWY).

De Newconomy-netwerkpartners
Het Newconomy-netwerk bestaat uit de volgende bedrijven: A.L.S, AdValue, BitMagic, BuyOnline, Em@ilco International, Green Dino, Ilse Media Groep, InfoAgent, IPOtentials, Macropolis, MeyerMonitor, Net Effect, OOIP Syndication, Pango Systems, Pro Active International, PuntEDU, RealMapping, Ricardo.nl (Veiling.com), Sapenda, SmartHaven, TIE Holding, Tryllian, Urbanbite, Virtual Industries, WineSmart, WISH en Yooz.com.

Eerder investeerde Newconomy ook in NetlinQ Groep N.V.

Voor nadere informatie:

Newconomy N.V.
Mr. Drs. Peerke F.R. Anink, Manager Corporate Communications (Panink@newconomy.nl)

Drs. Ruud M. Smeets, Chief Commercial Officer
(Rsmeets@newconomy.nl)