Statistisch Bulletin juni 2000 De Nederlandsche Bank

De Nederlandsche Bank NV
Afdeling Externe betrekkingen en voorlichting

Statistisch Bulletin juni 2000

Op vrijdag 30 juni 2000 publiceert de Nederlandsche Bank haar Statistisch Bulletin juni 2000. Het DNB Statistisch Bulletin, dat ieder kwartaal verschijnt, bevat een actueel overzicht van de statistische gegevens die de Bank publiceert (en die de Bank uit hoofde van haar wettelijke taken verzamelt) en een aantal op deze statistieken gebaseerde artikelen.

Particuliere kredietverlening loopt verder op
De groei (op 12-maandsbasis) van de kredietverlening aan particuliere sector door Nederlandse monetair-financiële instellingen (mfi's) is in april 2000 versneld tot 15%. De groei ligt al geruime tijd op een hoog niveau. De versnelling is vooral terug te voeren op de groei van kortlopende leningen aan het Nederlandse bedrijfsleven. Ook de groei van de hypothecaire kredietverlening blijft op een hoog niveau (eerste kwartaal van 2000: 16,8% op 12-maandsbasis), al is wel sprake van een lichte vertraging (vierde kwartaal van 1999: 17,4% op 12-maandsbasis). Als gevolg van securitisatietransacties zijn deze cijfers enigszins neerwaarts vertekend.

De populariteit van ICT-bedrijven merkbaar op de kapitaalmarkt Uit de statistische gegevens die betrekking hebben op de kapitaalmarkt blijkt duidelijk de toegenomen belangstelling van beleggers voor ICT-bedrijven.
In de eerste plaats heeft de omvangrijke financieringsbehoefte van deze bedrijven geleid tot een groot aantal aandelenemissies. Vanaf 1997 hebben de ICT-bedrijven EUR 9,7 mrd aan aandelen geëmitteerd tegenover EUR 10,2 mrd door overige niet-financiële bedrijven; financiële instellingen hebben sinds 1997 EUR 14,4 mrd aan aandelen uitgegeven. Met andere woorden, gemeten vanaf 1997 nemen ICT-bedrijven ruim een kwart van het volume aan aandelenemissies voor hun rekening. Gemeten vanaf juli vorig jaar is dit aandeel inmiddels gestegen tot ruim een derde.
Daarnaast blijkt in het eerste kwartaal van dit jaar een belangrijke instroom van vermogen bij beleggingsinstellingen naar ICT-beleggingsfondsen te zijn gegaan. De inleg bij beleggingsinstellingen heeft in het eerste kwartaal van dit jaar overigens een recordbedrag bereikt (EUR 3,7 mrd), onder invloed van de hausse op de aandelenmarkten tot en met begin maart 2000. De inleg in het eerste kwartaal is meer dan de totale inleg bij aandelenfondsen over heel 1999.

In dit Statistisch Bulletin: nieuwe betalingsbalansstatistieken In dit Statistisch Bulletin vindt u een nieuwe presentatie en samenstelling van de Nederlandse betalingsbalansstatistieken. Deze aanpassingen hangen samen met nieuwe internationale regels en de harmonisatie van statistieken door de start van de Europese muntunie. Zo is bijvoorbeeld de meting van de internationale reserves aangepast. Per eind mei van dit jaar bedraagt de omvang van de Nederlandse reserves volgens de nieuwste definities EUR 19,4 mrd. In 1999 zijn de reserves gedaald (per ultimo 1998 bedroegen zij nog EUR 25,3 mrd). Dit hangt vooral samen met de invoering van de euro, waardoor de reserves die de Bank in Duitse marken aanhield nu geen onderdeel meer vormen van de valutareserves (EUR 6,5 mrd). De daling is ook veroorzaakt door de afdracht van een deel van de reserves aan de Europese Centrale Bank (ECB), waartegenover overigens de Bank een vordering op de ECB heeft gekregen (EUR 2,1 mrd).
Een ander nieuw element in de betalingsbalansstatistiek betreft de introductie van een aparte deelrekening financiële derivaten in de financiële rekening. Uit de gepresenteerde cijfers blijkt dat de grensoverschrijdende aan- en verkopen van derivaten in de afgelopen jaren aanzienlijk zijn gestegen: vanaf 1995 zijn deze vervijfvoudigd.
Overzicht landenrisico 1999
Verder vindt u in dit Statistisch Bulletin een overzicht van de buitenlandse uitzettingen (en het zgn. bruto obligo, dat wil zeggen alle vorderingen waaraan landenrisico zijn verbonden) van banken in 1999. Ondanks de financiële crises in sommige delen van de wereld zijn de uitzettingen van Nederlandse banken en het bruto obligo in 1999 toegenomen (tot EUR 400 mrd resp. EUR 545 mrd). Wel is onder invloed van deze crises sprake van een zekere stagnatie in de uitzettingen op Latijns-Amerika, Azië en Oost-Europa. Een opvallende ontwikkeling betreft voorts de verschuiving van uitzettingen naar de private sector. Hieraan hebben ongetwijfeld de voorspoedige economische ontwikkeling in de industrielanden en de privatiseringsgolf bijgedragen.

Voor vragen of nadere informatie kunt u zich wenden tot dr. O.C.H.M. Sleijpen, afdelingsdirecteur Externe betrekkingen en voorlichting (tel: 020 - 524 3100).
U kunt het Statistisch Bulletin ook bestellen bij de Afdeling Externe betrekkingen en voorlichting (tel: 020 - 524 3542) of 'downloaden' vanaf de website van de Bank (www.dnb.nl). Op de website vindt u (onder statistieken) ook de meest recente statistische gegevens die de Bank publiceert.