Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 30-06-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 30-06-2000 Politieberichten van 29/6 (13.00 uur) t/m 30/6 (07.00 uur)

Gytsjerk: inbraak auto
Uit een auto die geparkeerd stond aan de Gytsjerksterhoeke zijn in de nacht van woensdag op donderdag een radio/cd-speler en een aantal Cd's gestolen. Door een deur te forceren wist men zich toegang tot de auto te verschaffen. De 26-jarige eigenaar deed aangifte.
Leeuwarden: fietster gewond

Een 27-jarige fietster uit Deinum is donderdag om 13.00 uur gewond geraakt toen ze op de Harlingerstraatweg ten val kwam. De vrouw bleek met haar stuur in dat van een andere fietser, een 13-jarige inwoner van Menaldum, te zijn gehaakt, waarna ze was gevallen. Ze werd per ambulance met onbekend letsel naar het MCL Overgebracht.

Drachten: verdachten aangehouden na inwisselen valse cheques

Een 51-jarige inwoner van Amsterdam en een 33-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats zijn donderdag om 14.00 uur op de Stadsrondweg in Sneek aangehouden, nadat ze bij een bank in Drachten hadden geprobeerd valse travellercheques in te wisselen. De mannen werden in de bank betrapt en er vandoor gegaan. Via het kenteken van hun auto konden ze worden aangehouden.

Sneek: aanrijding met licht letsel

Een 47-jarige bestuurder uit Sneek is donderdag om 19.30 uur licht gewond geraakt bij een aanrijding op de Stadsrondweg Zuid. De aanrijding ontstond toen het slachtoffer waarschijnlijk door rood licht reed en linksaf sloeg. Een hem tegemoetkomende 30-jarige bestuurster uit Sneek kon hem niet meer ontwijken waarna een aanrijding volgde. Het slachtoffer werd voor onderzoek naar het ziekenhuis in Sneek overgebracht.

Heerenveen: onder invloed

Een 16-jarige bromfietser uit Terwispel is donderdag om 21.00 uur op de Koornbeursweg aangehouden omdat hij onder invloed was. Op het bureau blies hij 315 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod van 2 uren kreeg. Op hetzelfde tijdstip werd op het Breedpad een 46-harige bromfietser uit Heerenveen staande gehouden omdat hij zonder helm reed. Ook hij bleek onder invloed te zijn. Hij blies op het bureau 570 ug/l. Hij werd geverbaliseerd voor het rijden onder invloed, het rijden zonder helm en omdat hij geen bromfietscertificaat had. Bovendien werd hem een rijverbod voor 6 uren opgelegd.

Surhuisterveen: onder invloed

Een 44-jarige bestuurder uit Amsterdam is donderdag om 21.00 uur op de Gedempte vaart aangehouden omdat hij onder invloed was. Op het bureau blies hij 850 ug/l, hetgeen hem op een proces-verbaal en een rijverbod voor 10 uren kwam te staan.

Drachten: onder invloed

Een 38-jarige bestuurder uit Drachten is donderdag om 21.30 uur op het Moleneind Zz aangehouden omdat hij onder invloed was. OP het bureau blies hij 590 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 6 uren kreeg.

Franeker: aanhouding na mishandeling

Een 27-jarige inwoner van Franeker is donderdag om 21.20 uur in een horecagelegenheid aan de Vijverstraat aangehouden, omdat hij een 32-jarige Leeuwarder daar had mishandeld. De verdachte had het slachtoffer om nog onbekende reden een vuistslag in het gezicht gegeven. Het slachtoffer moest zich onder behandeling van een huisarts laten stellen in verband met een hoofdwond.

Sneek: aanhoudingen

Donderdag om 22.20 uur zijn een 19-jarige inwoner van Sneek en een even oude Leeuwarder aangehouden, omdat ze bij een horecapand aan de Wijde Burgstraat flessen op het wegdek kapot gooiden en agenten hadden beledigd. Toen agenten ter plaatse kwamen ging de Leeuwarder door met gooien, waarop hij werd aangehouden. De Sneker begon daarop de agenten te beledigen, waarop hij eveneens werd aangehouden. Beiden werden na verhoor rond middernacht weer heengezonden.

Leeuwarden: caravandieven ontvlucht

Twee nog onbekende mannen zijn donderdag omstreeks 23.00 uur gevlucht, nadat ze gesignaleerd waren met een gestolen caravan. Op de Dammelaan zagen surveillerende agenten een auto met een caravan rijden, waarop een verkeerde kentekenplaat zat. Op de provinciale weg richting Harlingen werd de auto staande gehouden, waarop beide inzittenden onmiddellijk uit de auto vluchtten. Er werd direct een uitgebreide zoekactie in de wijk Westeinde ingezet, waarbij ook honden werden ingezet, maar deze bleef zonder resultaat. De caravan bleek gestolen te zijn vanaf een terrein op het industrieterrein De Hemrik. De 44-jarige eigenaar uit Leeuwarden van deze caravan heeft inmiddels aangifte gedaan van diefstal.

Wolvega: aanhoudingen na bedreiging

Een 19-jarige inwoner van De Blesse en een 20-jarige inwoner van Steggerda zijn vrijdag om 00.15 uur op het Acht Pilarenplein aangehouden. Surveillerende agenten zagen hoe één van de mannen met zijn auto op een groepje jongeren inreed, waarbij één persoon ternauwernood wist te voorkomen dat hij werd aangereden. Het groepje kreeg vervolgens met de bestuurder van de auto en de inzittende een woordenwisseling, waarna de inzittende hen bedreigde met wat later een alarmpistool bleek te zijn. Beiden werden daarop aangehouden en ingesloten.

Leeuwarden: drie gewonden bij vechtpartij

Drie broers, 30, 19 en 25 jaar, allen uit Leeuwarden, zijn vrijdag om
2.30 uur gewond geraakt bij een vechtpartij in een café aan de Ipe Brouwersteeg. De drie hadden in het café ruzie gekregen met een aantal andere bezoekers, waarna een vechtpartij was ontstaan. Toen ze het pand verlieten en over het Ruiterskwartier liepen werden ze door één van de mannen waarmee eerder ruzie was geweest weer aangevallen. Een van de slachtoffers werd daarbij geslagen met een stuk hout. Alle drie de slachtoffers werden naar het MCL overgebracht. De dader is inmiddels bij de politie bekend, maar kon nog niet worden aangehouden.
Bureau Voorlichting & PR: 058 8808272