Inhoud CBS-magazine INDEX: Internationale handel

Datum nieuwsfeit: 30-06-2000
CBS publicaties

INDEX: Internationale handel

Vandaag, vrijdag 30 juni, verschijnt het zesde nummer van dit jaar van INDEX, het magazine van het CBS. In dit nummer staat het thema internationale handel centraal.

Handelspartnerruil

In 1999 passeerde voor het eerst in de geschiedenis de waarde van de Nederlandse goederenuitvoer de grens van 400 miljard gulden. De groei van de uitvoer wordt vooral door Europese handelspartners gedragen. Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland dragen samen voor ruim dertig procent bij aan de uitvoergroei. Samen met Frankrijk en Italië zijn deze landen goed voor de helft van de groei van de uitvoer.

Reisjes langs de Rijn

In 1998 werd vanuit Nederland 107 miljoen ton goederen naar Duitsland getransporteerd. Daarvan ging drie procent per zeeschip, vier procent over het spoor en zeven procent per vrachtwagen. Pijpleidingen hadden een aandeel van 24 procent, bijna tweemaal zoveel als zeeschip, trein en vrachtwagen samen. Maar het leeuwendeel van de goederen, 62 procent, ging per binnenschip naar Duitsland.

Elektronische handel en verder

In de discussie over elektronische handel (e-commerce) gaat men veelal voorbij aan de essentie van de elektronische snelweg, omdat men zich beperkt tot de huidige distributie van bestaande goederen en diensten. De echte groei van e-commerce ligt niet in het simpelweg vervangen van fysieke handel door elektronische handel, maar in wat we elektronische uitwisseling (e-exchange) kunnen noemen: de mogelijkheden die elektronische netwerken bieden voor nieuwe vormen van uitwisseling en communicatie. Aldus gastschrijver prof.dr. Luc Soete (MERIT, Universiteit Maastricht).

Geen gemodder in de marge

Nederland is goed voor 3,7 procent van de werelduitvoer in diensten. Dat blijkt uit recent gepubliceerde cijfers van het Internationale Monetaire Fonds. Daarmee is ons land de zevende dienstenexporteur ter wereld. Dankzij Schiphol en Rotterdam is het Nederlandse aandeel in de werelduitvoer van transportdiensten zelfs aanzienlijk groter.

Een gekozen dood

In 1998 stierven 14,7 van elke duizend mannen en 7,5 van elke duizend vrouwen door zelfdoding. De 1 519 zelfdodinggevallen in 1998 vormen 11 promille van de totale sterfte. Onder mannen is zelfdoding de belangrijkste niet-natuurlijke doodsoorzaak en verantwoordelijk voor 35 procent van het totaal aantal niet-natuurlijke doden.

Stinkend geluk

Ernstige geluidoverlast door de buren heeft een grotere weerslag op gezondheid en welbevinden van mensen dan het lawaai van auto's en vliegtuigen. Personen die last hebben van hun buren klagen bijna tweemaal zo vaak over een slechtere gezondheid.

Conjunctuur en regio

In het blad is verder het Conjunctuurbericht opgenomen met daarin de meest recente cijfers over de Nederlandse economie.

Artikelen uit INDEX no. 6, in Adobe's Portable Document Format Get Acrobat Reader

* Handelspartnerruil (130 kB)

* Reisjes langs de Rijn (133 kB)

* Elektronische handel en verder (294 kB)
* Landbouw zoekt nieuwe afzetmarkten (157 kB)
* Een gekozen dood (162 kB)

Belangstelling?
Voor het toesturen van een proefnummer of een artikel per fax kunt u contact opnemen met de redactie van INDEX, e-mail (INDEX@cbs.nl).
INDEX verschijnt 10 keer per jaar. De prijs van losse nummers bedraagt ƒ 15,-. Een jaarabonnement kost ƒ 129,50.
De prijzen zijn inclusief administratie- en verzendkosten. U kunt de publicaties bestellen bij:

Centraal Bureau voor de Statistiek
Sector Marketing en Verkoop
Klantenservice
6401 CZ HEERLEN
Tel.: (045) 570 70 70
Fax: (045) 570 62 68
E-mail: (verkoop@cbs.nl)

© Centraal Bureau voor de Statistiek, Voorburg/Heerlen, 2000 Bronvermelding is verplicht.
Verveelvoudiging voor eigen gebruik of intern gebruik is toegestaan.
Laatst gewijzigd: 30 juni 2000