Brochure Verbond van verzekeraars: Schade regelt u zo

Datum nieuwsfeit: 30-06-2000
Verbond van verzekeraars

Verbondsadvies: Schade regelt u zo!

Om beter aan te sluiten op nieuwe wettelijke voorschriften en het veranderd verwachtingspatroon van consumenten heeft de Commissie Consumentenbeleid alle adviezen over schaderegeling tot nu toe opnieuw bekeken en waar nodig geactualiseerd. In de nieuwe brochure: 'Schade regelt u zo!' staat een overzicht van alle bestaande adviezen, (nieuwe) aanbevelingen en gedragsregels.

Een nieuw advies is het gebruik van een uniform voorblad voor een algemeen schadeformulier. Dit voorblad is bedoeld om het de verzekerde makkelijker te maken. Er wordt in uitgelegd wat er van de verzekerde wordt verwacht en binnen welke termijn. De letterlijke tekst van de hele brochure, waarin ook een consumentenfolder met daarin een uitleg over het schaderegelingsproces en de tekst voor het voorblad voor het algemeen schadeformulier is opgenomen, kan per e-mail worden opgevraagd via de Internetsite van het Verbond: (info@verzekeraars.nl). Zo kunnen verzekeraars in hun eigen huisstijl intermediairs en klanten informeren over het schaderegelingsproces.

De aanleiding
Recente ontwikkelingen op het terrein van wettelijke voorschriften en in het verwachtingspatroon van consumenten gaven het Verbond aanleiding om de gedragsregels, aanbevelingen en adviezen voor de schaderegeling nog eens kritisch te bestuderen. Doelstelling daarbij is dat er meer duidelijkheid moet komen over bijvoorbeeld procedures en termijnen voor de schadelijdende partij. Daarnaast speelde mee dat de Ombudsman Schadeverzekering de indruk had dat verzekeraars zelf niet altijd volledig op de hoogte zijn van de gedragsregels die tussen verzekeraars onderling zijn overeengekomen.

Overzicht
De nu verschenen brochure is onderdeel van alle adviezen over consumentenbeleid. Later dit jaar volgt een brochure over acceptatiebeleid en een overzicht van alle geldende regelingen en adviezen met de daarbij horende volledige tekst op cd-rom. Dit is bedoeld als naslagwerk. Het Verbond heeft in de loop van de tijd diverse uitgaven met gedragsregels, aanbevelingen en adviezen op het gebied van schaderegeling uitgebracht. In de zeventiger jaren was dat de brochure 'Zo zijn onze manieren'. Deze brochure is later vervangen door het Rapport Schaderegelingsbeleid, waarvan de vierde herziene druk van december 1992 de meest recente versie was. Het nu verschenen advies vervangt alle voorgaande adviezen.

Bondig, 29 juni 2000