Werkgevers wijzen eindbod CAO Horeca af

Vindplaats 2
FNV

Werkgevers wijzen eindbod CAO Horeca af
Tijdens de onderhandelingen op 29 juni j.l. heeft Koninklijk Horeca Nederland het eindbod van de FNV Horecabond voor een tweejarige CAO Horeca afgewezen. Het eindbod van de bond was erop gericht om de horeca aantrekkelijk te houden voor huidige en nieuwe werknemers gezien de krapte op de arbeidsmarkt.
Naast verhoging van de lonen (4% per 1 juli 2000, 3,75% per 1 juli 2001) bestond het eindbod onder meer uit het instellen van een meldpunt voor naleving CAO, het handhaven van de zondagtoeslag voor alle werknemers, het invoeren van reïntegratie-plannen voor werknemers wanneer ze 13 weken ziek zijn, ontslagbescherming voor vakbondsleden die in bedrijven actief zijn, meer mogelijkheden voor werknemers om hun eigen loopbaan te bepalen en het schrappen van de hulpkrachten uit de CAO. Wel zouden werknemers zonder vakdiploma/certificaten voor de functies afwasser, produktiehulp, zalenzetter (functies in functiegroep 1), medewerker uitgifte, schoonmaker, schoonmaker/afwasser, magazijnmedewerker, bagagist, controleur toegangskaarten (functies in functiegroep 2) respectievelijk maximaal 3 jaar en 2 jaar kunnen worden betaald volgens het wettelijk minimum(jeugd)loon. Zij konden daarbij gebruikmaken van de voorgestelde scholingsmogelijkheden. Daarna zouden zij in de CAO-schalen komen.
Dit eindbod wilden de werkgevers niet!

FNV Horecabond eist meer dan een dorstlessertje Op woensdag 5 juli geeft de FNV Horecabond om 14 uur op de Dam in Amsterdam het startschort voor acties in de horeca met onder meer een optreden van Sugar Lee Hooper. De bond gaat in het hele land horecabedrijven bezoeken om werknemers te informeren over de stand van zaken rond de CAO Horeca.

Kom ook 5 juli naar de Dam en neem bijgaande bon mee om bij Febo, McDonalds of banketbakkerij V.d. Linde wat te halen. Laat zien dat u een goede CAO Horeca wil.
Of ga mee op bedrijfsbezoek in de horeca:
Regio Groningen: dinsdagavond 4 juli in en rond Groningen en Assen Regio Deventer: woensdagmiddag 5 juli naar Apeldoorn, Arnhem, Zutphen en Zwolle, donderdagmiddag 6 juli Deventer
Regio Utrecht: woensdagmiddag 5 juli in Utrecht met s avond een optreden van onder meer Marianne Weber tussen 20 en 21.30 uur en donderdag 6 juli rond Utrecht
Regio Amsterdam: 5 juli in Amsterdam en 6 juli op en rond Schiphol Regio Den Haag: 4 - 7 juli in Zuid-Holland (noord) Regio Rotterdam: 4 -7 juli in westelijk Noord-Brabant, Zeeland en Zuid-Holland (zuid)
Regio Eindhoven: 4 - 7 juli in oostelijk Noord-Brabant en Limburg Donderdag 6 juli organiseert de regio Deventer een looncontrolebijeenkomst op het regiokantoor. Maandag 10 juli organiseert de regio Rotterdam een looncontrolebijeenkomst op het regiokantoor.
Meer informatie over de actieweek op www.fnv.nl/horecabond (Nieuws)