Onderzoek Multiscope naar reisbranche op internet

Datum nieuwsfeit: 30-06-2000
Multiscope persbericht

Internet Performance Scan - Travel Industry

Online onderzoeksbureau Multiscope heeft uitgebreid en gedetailleerd onderzoek verricht naar de prestaties van de reisbranche op internet. Het Engelstalige rapport 'Internet Performance Scan - Travel Industry' is het eerste resultaat in een reeks van Internet Performance Scans. Dit onderzoek levert een glashelder overzicht van 95 sites van grote luchtvaartmaatschappijen, reisbureaus en touroperators in West-Europa, de Verenigde Staten en Canada, maar ook van webbased organisaties. Aspecten als boekingssysteem, betalingswijze, inhoud van de site, extra services, design en snelheid zijn gemeten en beoordeeld in de eerste jaarhelft van 2000. Webbased organisaties scoren aanzienlijk lager dan verwacht en luchtvaartmaatschappijen scoren beter dan verwacht.

Luchtvaartmaatschappijen
Bijna 90% van de vliegtuigmaatschappijen biedt de mogelijkheid om online een vlucht te boeken. Bij 71% van deze maatschappijen is het boekingssysteem vrij toegankelijk, de rest biedt alleen toegang voor leden.

Iedere site werd op meer dan 20 aspecten/functionaliteiten gecheckt. Onderstaande tabellen dienen als voorbeeld en laten een deel van de kenmerken van de website van de luchtvaartmaatschappij Scandinavian Airlines zien. De site 'www.flysas.com' is vrij toegankelijk. Scandinavian Airlines biedt de service waarbij, na invoering van plaats en datum van vertrek en aankomst, een passende vlucht of vakantie aangeboden wordt. Scandinavian Airlines biedt tevens speciale aanbiedingsreizen.

û = nee, niet aangetroffen, ü = ja, wel aangetroffen

In onderstaande tabel staan alle aspecten waarop een site beoordeeld is. De site 'www.flysas.com' is een interactieve site, redelijk onaantrekkelijk, snel, gebruiksvriendelijk en zonder technische storingen.

«= zeer negatief ,«««««= zeer positief, bij technical errors geldt het volgende: «= geen errors, «««««= wel errors aangetroffen

Reisbureaus en touroperators versus luchtvaartmaatschappijen De websites van reisbureaus en touroperators zijn veel minder uitgebreid en toegespitst op de mogelijkheden van internet dan de websites van de luchtvaartmaatschappijen. De helft van het aantal reisbureaus en touroperators verkoopt hun producten en diensten online in tegenstelling tot 88% van de luchtvaartmaatschappijen. Daarnaast biedt slechts 28% van de reisbureaus en touroperators de mogelijkheid tot personalisatie van het boekingsproces tegenover 75% van de luchtvaartmaatschappijen. Een gepersonaliseerd boekingsproces is één van de voordelen van online boeken. Vaste klanten hoeven niet steeds allerlei formulieren in te vullen, het intoetsen van een gebruikersnaam en wachtwoord volstaat. Een meerderheid van de luchtvaartmaatschappijen biedt overigens een speciaal programma aan voor vaste klanten, een 'frequent flyer program'. Van de reisbureaus en touroperators biedt zo'n 10% een 'frequent customer program'aan.

Webbased reisbureaus
Naast traditionele organisaties uit de reisbranche is ook gekeken naar webbased reisbureaus, bureaus die geen fysieke vestiging hebben en alleen op internet opereren. Opvallend is dat het merendeel van deze organisaties naast reizen en vakanties ook niet-relevante producten en diensten aanbiedt op de website waardoor het geheel een rommelig karakter krijgt. Bovendien is de helft van de websites van de webbased organisaties maar in één taal leesbaar, waardoor de site bijna alleen voor de inwoners van het betreffende land toegankelijk is (bijvoorbeeld Frans of Nederlands).

Overige diensten
Naast het boeken van vluchten of vakanties is het op diverse sites van verschillende organisaties uit de reisbranche ook mogelijk om te chatten met andere vakantiegangers of experts van een bepaald land. Een veiling is ook meerdere keren aangetroffen, net als speciale last-minute reizen, die alleen via internet aangeboden worden.
Opmerking:
Indien u gegevens uit dit persbericht overneemt zouden wij het op prijs stellen als u in de bronvermelding ook het internet-adres van Multiscope vermeldt: www.multiscope.nl.

Voor specifieke vragen kunt u zich richten tot Elke de Quay, Tel.