Voorstellen werkgevers CAO-Gemeenten constructief

Datum nieuwsfeit: 30-06-2000
ABVAKABO FNV

Voorstellen werkgevers CAO-Gemeenten constructief (30 juni)

Zoetermeer/Den Haag, 30 juni 2000

De vakbonden ABVAKABO FNV/NOVON, CFO en CMHF, hebben op 29 juni de gezamenlijke inzet voor de komende CAO-Gemeenten uitgewisseld met het College voor Arbeidszaken van de Nederlandse Vereniging van Gemeenten (werkgever).

De eerste indruk van de vakbonden is dat de voorstellen van de werkgever perspectief bieden. Hoewel op gebied van het loonbod en de looptijd van de nieuwe CAO de voorstellen afwijken van wat de vakbonden willen, is er sprake van een constructieve inzet.

De bonden zetten in op een CAO-looptijd van één jaar met een generieke salarisstijging van 4% en een structurele verhoging van de eindejaarsuitkering met 0,5%.
De werkgever stelt een CAO met een looptijd van 27 maanden voor en biedt een salarisverhoging van 3,1% in 2001 en nog eens 3,1% in 2002. Daarnaast bieden zij een eenmalige verhoging van 0,5% op de eindejaarsuitkering.

In de beide inzetten worden onderwerpen aangereikt waarover in de komende onderhandelingen afspraken gemaakt kunnen worden. Met name het verbeteren van de positie van de sector op de arbeidsmarkt vinden beide partijen belangrijk. Ook op het gebied van arbeid en zorg doen bonden en werkgever voorstellen.

De bonden zijn weliswaar in eerste instantie positief over de inzet van de werkgever, maar verwachten toch stevige onderhandelingen. De huidige CAO Gemeenten (180.000 werknemers) loopt tot 1 oktober
2000.
De onderhandelingen starten op 5 september.