Sectorvisie paardenhouderij: 'Een sprong voorwaarts'

Datum nieuwsfeit: 30-06-2000
Productschappen Vee, Vlees en Eieren

SECTORVISIE PAARDENHOUDERIJ

Onder de vlag van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE) heeft de Nederlandse paardenhouderij voor het eerst een gezamenlijke toekomstvisie geformuleerd. Onder de titel 'Een sprong voorwaarts' is de visie in Nijmegen gepresenteerd aan staatssecretaris Faber. Het Sectorbestuur Paarden geeft aan waar het staat, wat het op de middellange termijn wil bereiken en hoe.

Met een jaaromzet van zo'n twee miljard gulden is de paardenhouderij een sector van belang. De sector biedt werk aan circa 12.000 personen. Sinds de afbouw van het Landbouwschap hebben de branche-organisaties zich beraden op hun gezamenlijke positie. Daaruit kwam naar voren, dat er behoefte bestaat aan overkoepeling en profilering. Dat gebeurt nu onder de publiekrechtelijke vlag van de PVE via het Sectorbestuur Paarden. Dit bestuur maakt zich sterk om met optimale samenwerking en goede onderlinge communicatie de kwaliteit te bevorderen en waar mogelijk verder te verbeteren. Zaken die het gezamenlijk bedrijfsleven zelf kan oppakken, dient zij ook zelf bij de teugels te nemen. In de andere gevallen kan het Sectorbestuur samen met de overheid trachten haar doelen te realiseren.

De paardensector wordt steeds professioneler en heeft een brede internationale uitstraling. Tegelijkertijd zijn de activiteiten in de sector zowel beroepsmatig als recreatief. De fokkerij en de sport/recreatie zijn sterk met elkaar verbonden. Het Sectorbestuur Paarden wil zich daarom inzetten voor zaken die voor elke tak van de paardenhouderij van belang zijn.

In de eerste plaats ziet het sectorbestuur de bedrijfsmatige activiteiten in de sector als landbouw. Dat is bijvoorbeeld van belang voor het mogen vestigen van bedrijven in buitengebieden en voor het bepalen van de BTW-tarieven.

Een tweede punt is de Identificatie en Registratie (I&R). In Europees verband is besloten tot het invoeren van een paardenpaspoort. Daarmee kan onder meer uit oogpunt van voedselveiligheid het medicijngebruik geregistreerd worden. De sector is voorstander van één uniforme identificatiemethode met micro-chips voor alle paarden en pony's.

Een derde onderwerp is de kwaliteit. De sector wil programma's opzetten voor (praktijk)onderzoek en investeren in onderwijs. Verder is er het gezamenlijk belang van voorlichting en het systeem van certificering in de hengstenhouderij.