SP: gele kaart voor directie Essent wegens privatisering

Datum nieuwsfeit: 30-06-2000
Persbericht gezamenlijke SP-statenfracties van Noord-Brabant, Limburg, Overijssel en Groningen

Arnhem, 30 juni 1999

Vrijdag 30 juni is op initiatief van de statenfracties van de SP een publieksactie gehouden bij het hoofdkantoor van Essent in Arnhem. Met de actie werd geprotesteerd tegen de dreigende privatisering van dit nutsbedrijf. Tijdens de actie werd de hoofdingang enkele uren geblokkeerd. De blokkade -onder het motto: "vijf miljoen nederlanders sponsoren Essent"- had de vorm van een enorme gele kaart.

Essent bedient meer dan 5 miljoen inwoners uit Noord-Brabant, Limburg, Overijssel, Drente en Groningen. De winst bedroeg in 1999 1,5 miljard gulden. De geschatte marktwaarde bij privatisering bedraagt meer dan
10 miljard gulden. Dat is maatschappelijk kapitaal, opgebracht door de bevolking. Essent heeft zelf een notitie over de toekomst van het bedrijf gemaakt met vijf alternatieven. Deze komen alle vijf neer op privatiseren. De actievoerders gaven de directie hiervoor een gele kaart.
Vanaf de hoofdingang werden vervolgens per fax brieven verstuurd aan alle aandeelhouders. Dit zijn zes provincies en een groot aantal gemeenten in het zuiden, oosten en noorden van het land. Ook consumenten- en milieu-organisaties wordt gevraagd de aandeelhouders op te roepen om niet te privatiseren. De komende weken zal de actie worden voortgezet door het informeren van de klanten van Essent.

Informatie: René Roovers 06-22607308; Nico Heijmans 06-51173886