Inprise/Borland introduceert Borland CLX

Datum nieuwsfeit: 30-06-2000
Inprise/Borland introduceert met Borland CLX een nieuwe-generatie cross-platform componentenbibliotheek en framework

Amstelveen, 30 juni 2000 - Inprise/Borland (Nasdaq: INPR) heeft onder de naam Borland CLX een nieuw cross-platform componentenbibliotheek en framework geintroduceerd. Daarmee wordt de ontwikkeling van Linux- en Windows-applicaties en herbruikbare componenten aanzienlijk vereenvoudigd en versneld. Met CLX wordt cross-platform ontwikkeling mogelijk van grafische gebruikersinterfaces, databases en Web-applicaties. Het ontwerp van de CLX component framework is gebaseerd op de Visual Component Library (VCL) van Delphi en C++Builder, beide van Inprise/Borland.

CLX zal beschikbaar komen in een toekomstige Linux-versie van Borland Delphi- en C++Builder waar Inprise/Borland onder de codenaam "Kylix" aan werkt. Het Kylix-project is gericht op een Rapid Application Development-omgeving voor Linux. De onder Kylix ontwikkelde technologie zal tevens opgenomen worden in de nieuwe Windows-versies van Delphi en C++Builder.

CLX
CLX biedt de volgende functionaliteit:

- Native Windows- en Linux-componentenbibliotheken voor extra hoge prestaties en native services;

- Objectgeorienteerd framework voor het ontwikkelen van herbruikbare componenten in Delphi of C++;

- Vereenvoudigt de migratie van vele duizenden bestaande Delphi- en C++Builder-toepassingen naar het Linux-platform;

- Integratie met de nieuwe-generatie visuele ontwikkeltools voor Windows en Linux;

- Maakt hergebruik mogelijk van kennis en vaardigheden in Delphi en Visual Basic;

- Ondersteuning van commerciele, merkgebonden en open source ontwikkeling.
Over het Kylix Project
Het Kylix Project is gericht op de ontwikkeling van het eerste native Rapid Application Development-tool voor het Linux-platform. Het project gaat uit van een op componenten gebaseerde ontwikkelomgeving voor twee-weg visuele ontwikkeling van grafische gebruikersinterfaces, Internettoepassingen, database- en server-applicaties. Kylix wordt voorzien van een hoge-snelheid native Delphi/C/C++-compiler voor Linux en werkt met CLX, een cross-platform-versie van de Borland Visual Component Library architectuur.
Over Inprise/Borland
Inprise/Borland is een toonaangevend leverancier van ontwikkelgereedschap en services voor Internettoegang en -infrastructuur. De producten van het bedrijf ondersteunen alle standaardbesturingssystemen, waaronder Linux, Solaris en Windows. Inprise/Borland werd in 1983 in Scotts Valley opgericht als Borland en heeft wereldwijd kantoren. Het Europese hoofdkantoor staat in Amstelveen. Meer informatie is te vinden op www.borland.com. Inprise/Borland heeft ook een community site:
www.community.borland.com

Meer persinformatie