Eco-Invest verkoopt 50% belang SCP Ruzomberok

Datum nieuwsfeit: 30-06-2000

ECO-INVEST

Eco-Invest verkoopt 50% belang SCP Ruzomberok

Eco-Invest stemt in met verkoop van een belang van 50% in het Slowaakse bedrijf SCP Ruzomberok aan de Oostenrijkse onderneming Neusiedler.

Wenen, 30 juni 2000 (ots) - De Neusiedler Groep, lid van de Oostenrijkse Frantschach en de Zuid-Afrikaanse Mondi Europe Groep, heeft ingestemd met de aankoop van vijftig procent (50%) van Severoslovenské Celulózky a Papierne a.s., ('SCP' of de 'Company') voor een bedrag van ca. 80 miljoen US$ van de huidige alleen-eigenaar Eco-Invest a.s. Deze transactie impliceert dat de totale waarde van de 'Company' ca. 305 miljoen US$ bedraagt. Het plaatselijke management van SCP zal naar verwachting in functie blijven. De nieuwe partnership zal volgens afspraak binnen de komende vier jaar een investeringsprogramma van 110 miljoen US$ uitvoeren. Hierdoor zal de productie van de 'Company' geleidelijk stijgen tot 400.000 ton ongelijmd houtvrij papier en 350.000 ton gebleekt pulp. Eco-Invest en Neusiedler zijn ook een overeenkomst aangegaan, volgens welke Neusiedler in de toekomst 1% extra zal kunnen verwerven.

SCP is de grootste geïntegreerde papierproducent in Slowakije en de op één na grootste producent van kwaliteitspapier in Centraal- en Oost-Europa (zonder Rusland. In vier vestigingen wordt met 3857 werknemers een grote verscheidenheid aan papier en papierproducten vervaardigd, naast zachthout en hardhout, gebleekt en ongebleekt pulp. De hoofdvestiging van SCP is in Ruzomberok, centraal gelegen in Slowakije met een totale productiecapaciteit van 350.000 ton papier (incl. kwaliteitspapier, normaal papier en tissues) en 240.000 ton pulp. SCP heeft kort geleden ca. 200 miljoen US$ geïnvesteerd in verdere modernisering van de kwaliteitspapier- en pulpfabricage. Het wordt beschouwd als één van de meest concurrerende producenten van UCWF-papier in Europa.

Neusiedler is de grootste producent van houtvrij, chloorarm en chloorvrij gebleekt papier van hoge kwaliteit voor kantoorgebruik in Europa. Neusiedler staat bekend om zijn producten van hoge kwaliteit en een grote reeks papiersoorten voor kantoortoepassing, waaronder een toenemend aantal speciale toepassingen. Innovatie en ontwikkeling van nieuwe producten zijn de hoofdelementen van het succes van Neusiedler.

De expansie van de Neusiedler groep naar Oost-Europa begon in 1995 met de overname van de papierfabriek van Szolnok (Hongarije. Hierna volgde de overname van de papierfabriek voor wit papier in Dunaújvaros (Hongarije) in 1997. De meest recente expansie gebeurde in 1999 naar het Midden-Oosten, toen een belang van 50,1% in de papierfabriek Neusiedler Hadera Paper (Israël) verworven werd. De deelname in SCP zal de algemene marktpositie en concurrentiepositie van Neusiedler verder versterken. De overeenkomst met Eco-Invest moet nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. Schroder Salomon Smith Barney heeft Eco-Invest geadviseerd om de 'Company' van de hand te doen. Neusiedler liet zich adviseren door CA-IB Investment Bank AG.

Neem voor meer informatie contact op met
Eco-Invest Neusiedler Groep Milan Fil'o, Chairman Günther Hassler, Board Member Tel.: +421/905/555-396 Tel.: +43/7475/500-2104 Fax: +421/848/322-784 Fax: +43/7475/500-2106
John Butt, Vice President Veit Sorger, Chairman Schroder Salomon Smith Barney Frantschach Groep Tel.: +44/20/7986-6994 Tel.: +43/1/79507-4000 Fax: +44/20/7986-7237 Fax: +43/1/79507-961

03 jul 00 10:25