Amsterdam Oud Zuid eens met advies Van Heutzmonument

Datum nieuwsfeit: 30-06-2000
Amsterdam Oud Zuid

Dagelijks Bestuur stemt in met advies Clingendael over Van Heutzmonument Nieuwsdatum: 30-Jun-2000

Op 14 juni heeft de heer Aspeslagh van Instituut Clingendael zijn advies ´Gewenst en Niet Geliefd´ over de toekomst van het Van Heutszmonument aangeboden aan wethouder Van der Wieken- De Leeuw. (klik op de titel voor het rapport)
Het Dagelijks Bestuur (DB) heeft dit advies besproken en stemt in met het overnemen van het advies. Het DB zal de commissie Financiën en Werk op 11 juli verzoeken dit advies vrij te geven voor inspraak in september. Op basis van de inspraakreacties formuleert het DB in oktober een standpunt dat in november ter besluitvorming aan de stadsdeelraad wordt voorgelegd. In november weten we dat wat er met het monument gaat gebeuren.

De functie van het monument als ereteken voor een historisch persoon wordt gewijzigd in een gedenkteken dat de relatie tussen Nederland en Indië in herinnering roept die de gehele koloniale periode omvat. Dit wordt op het monument aangegeven met de woorden Nederland en Indië. Bij het monument wordt een toelichting opgenomen in verband met de functiewijziging: een beschrijving van de geschiedenis van het monument.