SRR en 3VO: Veilig met paarden in het verkeer

Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie

15 juni 2000

SRR en 3VO: Veilig met paarden in het verkeer

Huizen, 15 juni 2000 - De Stichting Recreatie Ruiter (SRR) en de Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO - waarin de vereniging Veilig Verkeer Nederland (VVN), De Voetgangersvereniging en de Stichting Kinderen Voorrang! zijn opgegaan - beginnen deze week met de voorlichtingscampagne Veilig met paarden in het verkeer. De nieuwe campagne wil bijdragen aan een veilig samenspel op de weg en een goed wederzijds begrip tussen ruiters, koetsiers en gemotoriseerd verkeer. Ruiters en koetsiers blijken zich vaak te ergeren aan het gedrag van andere weggebruikers, terwijl veilig met paarden deelnemen aan het verkeer de nodige kennis en ervaring vereist.

Voor de publiekscampagne van SRR en 3VO, die is opgezet in samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de politiekorpsen Haaglanden en Amsterdam-Amstelland, zijn de brochure Veilig met paarden in het verkeer en de videoband Plezierig en veilig buiten rijden uitgebracht. De examens voor het vrijwillige ruiterbewijs, die evenals de examens voor het koetsiersbewijs door de SRR worden georganiseerd, omvatten inmiddels ook een rit in het verkeer van minimaal 20 minuten. Bovendien zijn de les- en instructieboeken voor beide opleidingen geheel vernieuwd. Uit cijfers van de Stichting Consument en Veiligheid blijkt dat 22% van de 9.200 ruiters die jaarlijks in een ziekenhuis moeten worden behandeld een ernstig ongeval buiten de rijscholen, de maneges en het eigen terrein (erf, wei of stal) hebben gehad. Van de paardrijongevallen vindt 12% op de openbare weg plaats (fietspad, weg, berm) en 10% in een natuurgebied. De meeste slachtoffers zijn van het paard gevallen en lopen daarbij fracturen op (31%). Bij ongevallen op de openbare (verharde) weg blijkt dat het percentage ernstig hoofdletsel relatief hoog is, namelijk 10%.
Het voorlichtingsmateriaal van SRR en 3VO bevat onder andere een 20-tal praktische tips voor ruiters, koetsiers en andere weggebruikers. Ruiters en koetsiers wordt aanbevolen pas de openbare weg op te gaan als men in het bezit is van een ruiter- of koetsiersbewijs en bij schemer en duisternis voor goede reflectie en verlichting te zorgen. Ruiters krijgen het advies altijd een veiligheidshoofddeksel te dragen om hersenletsel bij ongevallen te voorkomen. Automobilisten, vrachtwagenchauffeurs, bromfietsers en motorrijders wordt nadrukkelijk gevraagd niet luidruchtig en niet rakelings ruiters en koetsiers te passeren.
Bijzonder zijn de tips dat het uit een oogpunt van verkeersveiligheid gewenst kan zijn dat twee ruiters naast elkaar rijden, terwijl dat in de verkeerswetgeving (nog) niet is toegestaan. Dezelfde verkeersveiligheid kan het noodzakelijk maken dat ruiters en koetsiers uitwijken naar het fietspad, hoewel ze zowel binnen als buiten de bebouwde kom verplicht zijn van de rijbaan gebruik te maken. Volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) zijn ruiters en koetsiers bestuurders. Dat geldt ook voor geleiders van rij- en trekdieren en vee. Bestuurders zijn immers alle weggebruikers, behalve voetgangers. Ruiters en koetsiers hebben dus evenveel rechten op een veilig en verantwoord gebruik van de weg als ieder ander. De paardensport in ons land groeit nog steeds. Het aantal ruiters in Nederland wordt geschat op ongeveer een half miljoen. Daarvan zijn er 72.000 wedstrijdruiters en 400.000 recreatieruiters. Het grootste deel van de recreatieve ruiters is aangesloten bij een manege. Het aantal uren dat in Nederland wordt paardgereden is geschat op 20 miljoen per jaar.
Later dit jaar wordt de voorlichtingscampagne Veilig met paarden in het verkeer van SRR en 3VO ingebracht in het strategisch plan Preventie Paardrijongevallen, dat op initiatief van de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij wordt uitgevoerd door de Nederlandse Hippische Sportbond, NOC*NSF en de Stichting Consument en Veiligheid.