3VO wil elke 10 jaar veiligheidstest rijbewijsbezitters

Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie

16 juni 2000

3VO: Elke 10 jaar verplichte verkeersveiligheidstest voor rijbewijsbezitters

Huizen, 16 juni 2000 - De Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO wil dat rijbewijsbezitters voortaan elke tien jaar een verplichte theoretische en praktische verkeersveiligheidstest afleggen. Wie na een herkansing zakt, is zijn rijbewijs kwijt. Met deze periodieke opfristest, die een einde aan het huidige rijbewijs voor het leven moet maken, wordt naar de mening van de verkeersveiligheidsorganisatie een goede preventieve en effectieve bijdrage geleverd aan de verkeersveiligheid.

Het pleidooi voor de invoering van een regelmatige verkeersveiligheidstest voor rijbewijbezitters houdt voorzitter Jaap van der Doef van 3VO, waarin de vereniging Veilig Verkeer Nederland (VVN), De Voetgangers-vereniging en de Stichting Kinderen Voorrang! zijn gefuseerd, zaterdagmorgen 17 juni tijdens de eerste algemene vergadering van de nieuwe organisatie in Congrescentrum Hoog-Brabant te Utrecht.
Hij kraakt daar een aantal harde noten over de pas verschenen beleidsnotas Bereikbaarheidsoffensief voor de Randstad (BOR) en het concept-Nationaal Verkeers- en Vervoers Plan (NVVP) van minister T. Netelenbos van Verkeer en Waterstaat. In het Bereikbaarheidsoffensief nemen naar zijn mening de verkeersveiligheids-aspecten slechts een marginale plaats in, terwijl de bevordering van de verkeersveiligheid in het NVVP nog heel wat open einden omvat en blijft steken in globale en vrijblijvende acties en maatregelen, zonder nadere concrete uitwerking, prioriteitstelling en tijdschema.
3VO-voorzitter Jaap van der Doef wil daar verandering in brengen door niet alleen te pleiten voor de invoering van een verplichte periodieke verkeersveiligheidstest voor rijbewijsbezitters, maar ook voor de komst van een puntenstelsel voor het rijbewijs, verplicht verkeersonderwijs in het voortgezet onderwijs en een praktisch bromfietsexamen.
Volgens 3VO is maar liefst 95% van de jaarlijks 1,4 miljoen verkeersongevallen, waarbij op basis van politiecijfers vorig jaar 1.090 doden en 12.389 ernstig gewonden vielen, te wijten aan menselijke fouten. Daarom dienen rijbewijsbezitters voortdurend de kwaliteit van hun rijvaardigheid en verkeerskennis zowel theoretisch als praktisch op peil te houden door te sleutelen aan hun houding, kennis, ervaring en kunde. Dat is ook nodig vanwege het drukker en ingewikkelder geworden verkeer, de veranderingen in de weginfrastructuur en de ontwikkelingen in wetten en regels. In de drie noordelijke provincies (Groningen, Friesland en Drenthe) experimenteert 3VO sinds 1999 op vrijwillige basis met een periodieke verkeersveiligheidstest voor 360 automobilisten van 24 tot 63 jaar, die een rijstijlprofieltest, een theorietest in een CBR-examencentrum, een praktijkrit in de eigen auto met rijexaminator en een test van het gezichtsvermogen omvat. 3VO houdt voorts sinds 1990, in samenwerking met ANWB en BOVAG, vrijwillige rijvaardigheidsritten voor 50-plussers. Deze rijvaardigheidsritten, afgenomen door gecertificeerde rij-instructeurs, omvatten de onderdelen theoretische verkeerskennis, test van het gezichts-vermogen en een praktische rit met rij-instructeur in de eigen auto.
In Europees verband wordt op dit moment de mogelijkheid bestudeerd bij automobilisten door middel van regelmatige herhalingstoetsen de kennis en ervaring in het verkeer op peil te houden. Daarbij worden zowel verplichte als vrijwillige varianten onderzocht. In Nederland bereidt minister T. Netelenbos de invoering voor van een tijdelijk rijbewijs gedurende vijf jaar voor beginnende bestuurders, gekoppeld aan een verlaging van het alcoholpromillage in het bloed van 0,5 naar 0,2. Uit een representatief onderzoek van Bureau Interview onder 400 mensen met een rijbewijs in april 1998 bleek dat 42% van de ondervraagden voorstander is van een verplichte theorie- en praktijktest van de rijvaardigheid, elke tien jaar. De rest (58%) verklaarde zich tegen. Er bleek in deze opvatting geen verschil te zijn tussen mannen en vrouwen of leeftijdsgroepen. Opvallend was, dat van de tegenstemmers driekwart wel voor een regelmatige vrijwillige test is. In de huidige situatie moet het rijbewijs in ons land tussen het 18e en 70e jaar elke tien jaar uitsluitend administratief worden verlengd. Naar kennis en ervaring wordt niet gekeken. Vanaf het 70e jaar moeten bestuurders van personenautos en motoren een verplichte medische keuring ondergaan.