KNAW stelt nieuwe Raad voor Natuur- en Sterrenkunde in

Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen

28 juni 2000

KNAW stelt nieuwe Raad voor Natuur- en Sterrenkunde in

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) heeft een Raad voor Natuur- en Sterrenkunde ingesteld. De taak van de nieuwe Raad is om gevraagd en ongevraagd advies te geven over de wetenschapsbeoefening in de natuur- en sterrenkunde. De adviezen kunnen wetenschapsinhoudelijke zaken betreffen, maar ook bijvoorbeeld het loopbaanbeleid van onderzoekers of de Nederlandse bijdrage aan grote internationale projecten op het terrein van de hoge energie-fysica of het ruimte-onderzoek. De Raad zal ook een belangrijke rol spelen bij het uitvoeren van verkenningen die de KNAW op verzoek van minister Hermans van OCenW zal verrichten naar nieuwe richtingen en langetermijnontwikkelingen in het onderzoek.

Een raad voor de natuur- en sterrenkunde ontbrak tot dusver onder de adviesraden van de Akademie. Naast de Raad voor Natuur- en Sterrenkunde kent de KNAW raden op het gebied van de scheikunde, wiskunde, biologie, biochemie en biofysica, geneeskunde, aardwetenschappen en klimaat, alsmede de geesteswetenschappen en de sociale wetenschappen. Van de raden maken zowel leden als niet-leden van de KNAW deel uit.

De Raad voor Natuur- en Sterrenkunde heeft leden die werken bij universiteiten, bij onderzoeksinstituten en in het bedrijfsleven. De samenstelling is als volgt:

Leden: prof. dr. J.E. Mooij (voorzitter, TUD), prof. dr. M. Kuperus (vice-voorzitter, UU), prof. dr. ir. F.A. Bais (UvA), prof. dr. C.W.J. Beenakker (UL), prof. dr. ir. J.A.M. Bleeker (SRON), prof. dr. H.R. Butcher (ASTRON), ir. J. Dekker (TNO), prof. dr. J.J. Engelen (UvA), prof. dr. E.P.J. van den Heuvel (UvA), prof. dr. J.E.J.M. van Himbergen (UU), prof. dr. J.J. Koenderink (UU), prof. dr. ir. P. Kruit (TUD), prof. dr. A. Lagendijk (UvA), prof. dr. G.K. Miley (UL), prof. dr. G. Nienhuis (UL), prof. dr. F.W. Saris (ECN), prof. dr. G.A. Sawatzky (RUG), dr. ir. M.F.H. Schuurmans (Philips), prof. dr. M.J. van der Wiel (TUE) Waarnemer: mw. dr. A.P. Meijler (NWO)

KNAW, Het Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29, Amsterdam, Postbus 19121, 1000 GC Amsterdam, Telefoon Afdeling Voorlichting en Documentatie: 020-5510733, Telefax: 020-6204941, e-mail: (voorlichting@bureau.knaw.nl)