Orde van de Vlaamse Leeuw 2000 voor Kees Middelhoff

Datum nieuwsfeit: 01-07-2000
Mag ik uw aandacht voor volgend

PERSBERICHT :

ORDE VAN DE VLAAMSE LEEUW 2000 VOOR KEES MIDDELHOFF

Sedert 1971 wordt regelmatig de Orde van de Vlaamse Leeuw uitgereikt ter erkenning van verdiensten in verband met :
- een consequente en kordate houding in de sociale en culturele ontvoogding van de Vlaamse gemeenschap;
- prestaties die de integratie van de Nederlanden bevorderen;
- acties en initiatieven met het oog op de uitstraling van de Nederlandse taal en cultuur.
Zo werd de Orde van de Vlaamse Leeuw eerder uitgereikt aan Ernest Soens (1971), Jozef Deleu (1972), Gaston Durnez (1974), Georges Sevenants (1976), Aloïs Gerlo (1977), Mark Grammens (1978), Jozef van Overstraeten (1980), Arie W. Willemsen (1981), Jan Briers (1983), Lodewijk P.A. Campo (1984), Ludo Simons (1986), Marc Platel (1988), R.H. Marijnissen (1989), Willy Penninckx (1991), Jeroen Brouwers (1992), Manu Ruys (1995) en Ludo Abicht (1998)

In het jaar 2000 wordt de Orde van de Vlaamse Leeuw opnieuw uitgereikt en wel aan de Heer KEES MIDDELHOFF, die gedurende meer dan 46 jaar correspondent in Nederland (de Noordelijke Nederlanden) was voor de Vlaamse publieke radio-omroep. Hij leerde op die wijze en door boek en geschriften de Vlamingen Nederland kennen. Hij publiceerde o.a. "Holland, Vlaamser dan vermoed" (Davidsfonds) en een geïntegreerde geschiedenis van Nederland, Vlaanderen inbegrepen, voor studenten aan buitenlandse universiteiten. Hij organiseerde vele colloquia met het oog op de Vlaams-nederlandse samenwerking. Kees Middelhoff is steeds een taalvirtuoos geweest. In zijn geschriften geeft hij blijk van een voortreffelijke kennis van het culturele leven in Vlaanderen en van een grote betrokkenheid bij de culturele samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland in de breedste zin.

Voor dit alles wordt hij onderscheiden met de Orde van de Vlaamse Leeuw op zaterdag 1 juli 2000 om 11 uur in de Lakenhalle te Gent.

De toespraken worden gehouden door de gelauwerde, door prof. Matthias Storme, voorzitter van de Orde, en door de Heer Hugo Weckx, Vlaams Voorzitter van de Commissie voor het Cultureel Verdrag Vlaanderen-Nederland, oud-minister van Nederlandse Cultuur.

Namens de Orde van de Vlaamse Leeuw

de secretaris de voorzitter Dirk Temmerman prof. Matthias E. Storme

Aan de dames en heren van de pers :

U mag dit bericht als een uitnodiging beschouwen voor de feestelijke zitting op 1 juli a.s.

Gelieve uw aanwezigheid te melden aan :

De Heer Dirk Temmerman
secretaris Orde van de Vlaamse Leeuw
Vossenlo 19

9070 Heusden

of per e-post aan : (matthias.e.storme@vlaanderen.org)

Zo U nog een nadere uitnodiging wenst, dan wel andere uit te nodigen personen wil suggereren, gelieve dit eveneens op de genoemde wijze te melden.