Dag van de architectuur in Bibliotheek Oss

Openbare Bibliotheek Oss

19 juni 2000

Dag van de architectuur' in Bibliotheek Oss

Elk jaar organiseert de Bond van Nederlandse Architecten (BNA) op 1 juli, De dag van de architectuur', diverse activiteiten door het gehele land. Dit jaar organiseert de BNA, samen met het Ontwerperscafé, een tentoonstelling van "Osse" maquettes. De maquettes zijn in de Bibliotheek Oss, Raadhuislaan 10, te zien van 1 tot en met 30 juli. Het betreft maquettes van delen van de stad en van Osse gebouwen. Tegelijkertijd zijn de inzendingen van de publieksprijsvraag, uitgeschreven door BNA, betreffende de stadsvitrine te bekijken. Ook is er de mogelijkheid om virtueel je eigen droomhuis te bouwen. De tentoonstelling wordt op zaterdag 1 juli, om 10.30 uur, geopend door Burgemeester Dijkstra. De resultaten van de prijsvraag worden dan tevens bekendgemaakt.

Sinds enkele jaren wordt er in Oss aandacht aan de Dag van de architectuur' geschonken. Dit is o.a. gebeurt door deelname aan de publieksvraag die de BNA, Kring Den Bosch elk jaar uitschrijft en waarvan de drinkfontein aan de Hooghuisstraat en de nog te plaatsen boomkrans rond de kastanjeboom op het Klaphekkenpleintje het resultaat zijn. Met een ideeën prijsvraag voor een stadsvitrine, was Oss dit jaar weer van de partij. Daarnaast zijn er de afgelopen jaren lezingen en tentoonstellingen geweest.

Maquettes Aan deelnemers die meedoen met de publieksprijsvraag wordt altijd gevraagd een maquette in te leveren. Vanuit de organisatie ontstond daarbij tevens het idee om ook eens andere maquettes van markante' gebouwen en complexen uit Oss te laten zien. Na hier en daar navraag te hebben gedaan bleken er heel wat bedrijven en instellingen een maquette te hebben van hun gebouw of complex en waren ze bereidt die voor een bepaalde periode uit te lenen, waaronder ook de kantoortoren van Organon.

De volgende maquettes zijn onder meer tijdens de expositie te zien

* Kantoortoren Organon van Organon
* Centrum Oss van de Gemeente Oss
* Schaepmanlaan en Jakob Goldsmidstraat van Brabant Wonen
* Ministershof van Jan Peterse
* Ruwaardcentrum van Bouwbedrijf Berghege
* Appartementen Ridderstraat van Blommers en Greve
* Vorstengrafdonk van Herman Nooijen
* Woningen nabij Watertoren en Rusheuvel van Bouwbedrijf V. Grunsven
* Rusheuvel, Centrum invulling, Mondriaancollege en Schaepmanlaan van Bouwbedrijf Hendriks
Tevens zijn er een aantal kleinere schetsmaquettes te bekijken van

* Dagverblijf geestelijk gehandicapten
* Vredehof
* Hans Semeijn
De voorgaande lijst wordt waarschijnlijk nog aangevuld met maquettes van het Terrein Diosynth en Organon laboratorium van Organon, Oyense zij van de Gemeente Oss en de Appartementen Gewandeweg van Blommers en Greve. Deze laatsten echter nog onder voorbehoud.

Bij de expositie is ook een oude plattegrond, een luchtfoto in zwart/wit, te zien van Oss, beschikbaar gesteld door de Gemeente. De expositie is tijdens de openingsuren te bekijken.

Einde persbericht