Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau

Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina

Datum nieuwsfeit: 01-07-2000
Dit is een authentiek persbericht Bron: Razende Robot Reporter
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Zalando -€10,-

Geldig t/m: 30 Nov 2014

WoonExpress -€10 vanaf € 50

Geldig t/m: 5 Nov 2014

Home24 tot -€20

Geldig t/m: 26 Oktober 2014

Powered by Vouchercode.nl, onderdeel van Rebel Internet

PERSBERICHT - 22 JUNI 2000

De nieuwe Oresundbrug tussen Denemarken en Zweden

Øresund Link nadert opening
Brug tussen Denemarken en Zweden 1 juli in gebruik
De nieuwe Øresund-verbinding tussen de Deense hoofdstad Kopenhagen en Malmö, de derde stad van Zweden, zal op 1 juli om 23.00 uur geopend worden voor gemotoriseerd verkeer. Koningin Margrethe van Denemarken en Koning Carl Gustaf van Zweden zullen eerder die dag de "Øresund Link" officieel openen op het kunstmatige eiland Peberholm dat onderdeel is van de verbinding.

De eerste treinen vertrekken pas op zondagmorgen 2 juli om 06.09 uur vanaf Malmö Centraal en om 06.16 uur vanaf Copenhagen Centraal.

Het traject over de Sont, waaraan ruim 5 jaar is gewerkt, is alleen toegankelijk voor auto's en treinen. Fietsers en voetgangers zijn aangewezen op de treinverbinding. In verband met mogelijke rukwinden in combinatie met het voorbij razende autoverkeer is er geen voet- of fietspad aangelegd.

Open Bridge
Fietsers, skaters en hardlopers mochten de brug wél inwijden tijdens historische tochten die onderdeel uitmaakten van het evenement "Open Bridge" in het Pinksterweekend. Met tal van sportieve tochten werd gevierd dat de mens na zeven millennia weer in staat is om over land van Denemarken naar Zweden te gaan. Dat kon 7000 jaar geleden namelijk ook, toen was de ijskap nog niet gesmolten.

Hoofdcomponenten
De ca. 16 kilometer lange verbinding bestaat uit drie hoofdcomponenten:

Een 4 kilometer lange tunnel met een dubbele buis voor treinen en een dubbele buis voor autoverkeer
Een ca. 4 kilometer lang kunstmatig eiland, Peberholm, dat de brug en de tunnel verbindt
Een ca. 7.8 kilometer lange brug in twee verdiepingen met een vierbaans autoweg op de bovenste verdieping en de spoorweg er onder. Het hoogste punt van de brug bevindt zich 70 meter boven de zeespiegel.

Elke dag, elk uur...
Vanaf 1 juli kan men dan op elke dag, op elk uur - zonder rekening te hoeven houden met de dienstregeling van veerdienstmaatschappijen - zó de brug over. Zweden en ook Noorwegen en Finland zijn dan via Denemarken vanaf Nederland per auto bereikbaar. Via Noord-Duitsland, Odense en Kopenhagen rijdt men per auto in ongeveer 10 uur via de nieuwe verbinding over de Sont naar Malmö. In 15 à 20 minuten rijdt men van Kopenhagen naar Malmö.

De "Øresund Link" is aangelegd om het verkeer van Denemarken naar Zweden vice versa te verbeteren én om de culturele en economische banden tussen de 3,2 miljoen inwoners van de Øresund-regio te verstevigen.

Het tunnel/brug-project heeft bovendien een positief effect op het reisverkeer tussen Scandinavië, het Continent en Copenhagen Airport in Kastrup, dat in de toekomst evenzeer als internationale luchthaven van Denemarken als van Zuid-Zweden luchtverbindingen met de rest van de wereld onderhoudt.

Toltarieven Øresund Brug

Betaling van tolgeld met creditcard of cash in alle Europese valuta bij aankomst in Zweden. De brug is dag en nacht geopend. Tarieven voor enkele reis:

Motoren 125 DKK Auto's tot 6 meter lengte 230 DKK Auto's met aanhanger tot 9 meter 500 DKK Auto's met aanhanger tot 12 meter 500 DKK

Expositie-centra

Zowel aan Deense als aan de Zweedse zijde is een Expositie Centrum met een permanente tentoonstelling, een restaurant en een souvenirwinkel. Aan de hand van multimedia voorstellingen en interessante presentaties krijgen bezoekers uitgebreid informatie over de totstandkoming van een van 's werelds grootste infrastructurele projecten. Van tekentafel tot realiteit.

Voor meer informatie over de verbinding en de expositiecentra:

www.oeresundsbron.com

Interessante websites

www.oeresundsbron.com algemene website over de link www.sundlink.se website van Sundlink Contractors
www.oresund.com website over de Öresund Regio www.oresundtrafik.com website over openbaar vervoer www.zweden.nl website Zweeds Verkeersbureau www.visitdenmark.com website Deens Verkeersbureau
Publieke informatienummers:
Deens Verkeersbureau, tel: 0900-2025280 (75 cpm) Zweden Informatie Centrum, tel: 0900-20 25 200 (75 cpm).
Voor verdere informatie kan de redactie contact opnemen met:

PR Deens Verkeersbureau
Liesbeth van Galen
mail: lvg@dt.dk
PR Projectburo Zweden
Mieke Bosman
tel: (0499) 496340
mail: miekebosman@wxs.nl
en/of
Agnes Strojenga
tel. (0172) 49 29 46
mail: agnes@zweden.nl

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie