Nederlandse expertise benut bij Øresund Link

Veenendaal, 29 juni 2000

Op 1 juli 2000, drie maanden voor de oorspronkelijk geplande datum, wordt de Øresund Link, de vaste oeververbinding tussen Denemarken en Zweden, officieel geopend. Hiermee komt een einde aan bijna acht jaar betrokkenheid van het Nederlandse Ingenieursbureau Tunnel Engineering Consultants (TEC), bij één van de grootste infrastructuurprojecten die de laatste jaren in Europa zijn gerealiseerd.

De verbinding zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de transportverbinding tussen Noord- en Midden-Europa. Een ander belangrijk doel is de regio Kopenhagen-Malmö uit te laten groeien tot één van de belangrijkste economische en culturele centra in Noord-Europa. Voorheen moest het verkeer tussen de twee Scandinavische landen gebruik maken van veerdiensten. Zonder wachttijden bedroeg de reistijd een uur. Nu, met de 16 kilometer lange verbinding, is deze reistijd teruggebracht tot 20 minuten.

De Øresund Link bestaat uit een tunnel van 4 kilometer, een kunstmatig eiland van 4 kilometer en een brug met een lengte van ongeveer 8 kilometer. De tunnel is de langste afgezonken betonnen tunnel ter wereld en bevat naast een autosnelweg, een dubbele spoorverbinding voor hogesnelheidstreinen. TEC was binnen het internationaal samenwerkingsverband Øresund Link Consultants, verantwoordelijk voor het ontwerp en de bouwbegeleiding.

Het ontwerp voor de tunnel komt tegemoet aan de strenge milieu-eisen van zowel de Zweedse als de Deense overheid en omvat alle noodzakelijke hoogwaardige veiligheidsvoorzieningen. Hiervoor is gebruik gemaakt van de omvangrijke kennis en ervaring die de afgelopen jaren in Nederland is opgedaan op het gebied van afgezonken tunnels. Van de ongeveer 47 afgezonken tunnels in Europa liggen er 27 in Nederland. De betrokkenheid van TEC bij de Øresund Link heeft de concurrentiepositie van Nederlandse adviesbureaus op de internationale markt voor tunnelbouw aanzienlijk versterkt.

Profiel TEC
Tunnel Engineering Consultants v.o.f. (TEC) is een permanent samenwerkingsverband dat in 1988 is opgericht voor advisering in projecten op het gebied van het ondergronds bouwen en de ondergrondse vervoersinfrastructuur in het bijzonder. In deze combinatie participeren op basis van gelijkwaardigheid: Advies- en ingenieursbureau DHV te Amersfoort, HASKONING BV Ingenieurs- en Architectenbureau te Nijmegen en Witteveen+Bos Raadgevende ingenieurs BV te Deventer.

In haar twaalfjarig bestaan is TEC betrokken geweest bij een groot aantal tunnelprojecten in binnen- en buitenland. Voorbeelden hiervan zijn o.a. de Noordtunnel, de Wijkertunnel, de Calandtunnel, de Schipholtunnel, de Medwaytunnel, de Maliakos Gulf Crossing en de Øresund Link.

Als participant in het Centrum Ondergronds Bouwen (COB), neemt TEC deel in diverse studies en werkgroepen op het gebied van ondergronds bouwen. De in TEC participerende bedrijven zijn ook op individuele basis betrokken bij grote ondergrondse projecten in de infrastructuur, zoals de tunnels in de HSL-Zuid, de Noord-Zuidlijn in Amsterdam en de Betuwelijn.

Halfjaarcijfers 2000 DHV Groep
sustainability score card