Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 02-07-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 2-07-2000
Politieberichten van 1/7 (13.00 uur) t/m 2/7 (13.00 uur)
Heerenveen: boot in brand
Op een boot die lag in een haventje aan De Warring is zaterdag om 11.40 uur brand uitgebroken. De brandweer had de brand, die vermoedelijk is ontstaan door een lekkende gasleiding, snel onder controle. Een getuige had eerst een doffe knal gehoord en vervolgens een steekvlam gezien. De boot is eigendom van een 65-jarige inwoner van Heerenveen.

Haule: inbreker overlopen
Een 66-jarige bewoner van een woning aan de Tonckenweg te Haule heeft vrijdagavond omstreeks 23.00 uur een inbreker overlopen. De bewoner lag al op bed toen er werd aangebeld. Hij ging naar de woonkamer zonder daar het licht aan te doen. Buiten zag hij een man staan die achter de woning verdween. De bewoner hoorde daarna gestommel in de toilet in het achterhuis. Daar trof hij de man aan die hij kort daarvoor voor de woning had gezien. Hij deed de achterdeur open, waarna de indringer de woning uit vluchtte. Er wordt niets uit de woning vermist.

Oosterwolde: ruiten vernield
De 41-jarige eigenaar van een horecazaak aan de Brinkstraat deed zaterdag aangifte van vernieling van een zestal ruitjes van zijn pand. Een getuige had gezien dat omstreeks 02.45 uur twee jongens met terrasstoelen de ruiten hadden vernield. Hij was de jongens nog achterna gelopen, maar was er niet in geslaagd hen aan te houden.
Gorredijk: doorrijden na eenzijdig ongeval
Een 19-jarige bestuurder uit Terwispel is zaterdag om 15.00 uur aangehouden, omdat hij kort daarvoor bij een eenzijdig ongeval een lantaarnpaal had beschadigd en was doorgereden. Getuigen hadden de aanrijding zien gebeuren en zijn kenteken genoteerd, waarna de man kon worden aangehouden.

Oosthem: beelden gestolen
Uit een tuin van een woning aan de Nijesyl zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag twee betonnen leeuwenbeelden met een goudkleurig familiewapen gestolen. De 55-jarige eigenaar deed aangifte.
Leeuwarden: aanhoudingen na vernieling
Een 56-jarige vrouw en een 39-jarige man, beiden uit Leeuwarden, zijn zaterdag om 19.30 uur aangehouden, omdat zij kort daarvoor een ruit van een woning aan de Jacob Brinkstraat hadden vernield. Een getuige had de man herkend, waarna deze samen met de vrouw in zijn woning werd aangehouden. Beiden waren behoorlijk beschonken en verklaarden de ruit te hebben vernield omdat er op hun aanbellen niet werd gereageerd. De vrouw had tegen het raam geschopt, waarna de man met een schop het raam had ingeslagen.

Lemmer: kop-staart botsing
Bij een kop-staart botsing op de Rondweg te Lemmer waren zaterdag om 14.45 uur 4 auto's betrokken. De aanrijding ontstond toen een toen een 19-jarige bestuurster uit Bakhuizen te laat merkte dat twee auto's voor haar stil stonden. De vrouw botste op de achterste auto, waarna deze tegen de voorste werd geduwd. Een andere bestuurder, een 58-jarige inwoner van Zwolle, reed achter de vrouw en botste vervolgens op haar auto. Alle bestuurders kwamen met de schrik vrij.
Leeuwarden: rustige start Simmer 2000
De start van het Simmer 2000 festijn zaterdag in Leeuwarden is zonder problemen verlopen. Met de inzet van 100 politieambtenaren kon geconstateerd worden dat er zich geen openbare orde problemen hebben voorgedaan.

Friesland: onder invloed
Hallum: zaterdag is om 21.45 uur een 21-jarige bestuurder uit Hallum aangehouden, omdat hij onder invloed een verkeersbord op de Doniaweg omver had gereden. Op het bureau blies hij 335 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 2 uren kreeg. Grou: een 25-jarige bestuurder uit Jirnsum is zaterdag om 23.45 uur aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 470 ug/l, goed voor een proces-verbaal en een rijverbod van 4 uren.
Drachten: een 26-jarige bestuurder werd zondag om 02.30 uur op de Zuidkade aangehouden, omdat hij onder invloed was. Op het bureau blies hij 645 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 7 uren kreeg.
Drachten: op de Berglaan werd zondag om 04.00 uur een 43-jarige bestuurder uit Soesterberg onder invloed aangehouden. De man blies 580 ug/l, goed voor een proces-verbaal en een rijverbod voor 6 uren. Leeuwarden: op de Populierstaart werd zondag om 04.20 uur een onder invloed verkerende 37-jarige automobilist uit Leeuwarden aangehouden. Gezien de uitslag van de ademanalyse van 345 ug/l, kreeg hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 2 uren.
Burgum: omdat hij zonder licht en helm reed werd zondag om 04.40 uur op de Zomerweg een 21-jarige bromfietser uit Garyp staande gehouden op de Zomerweg. Hij bleek bovendien te hebben gedronken. Op het bureau blies hij 495 ug/l, waarvoor hij ook een proces-verbaal kreeg, alsmede een rijverbod voor 5 uren.
Leeuwarden: een 20-jarige bestuurder uit Leeuwarden werd zondag om 05.30 uur onder invloed aangehouden op de Pr. Hendrikstraat. Hij blies op het bureau 330 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 2 uren kreeg.
Wolvega: een 37-jarige bestuurder De Blesse werd zondag om 05.50 uur op de Steenwijkerweg aangehouden omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Gezien de uitslag van de ademanalyse, 745 ug/l, kreeg hij een rijverbod voor 9 uren en een proces-verbaal.
Waldrock: aanhouding lastige bezoeker en brandje Op verzoek van de beveiliging van het popfestival Waldrock te Burgum is zatedag om 21.20 uur een 45-jarige bezoeker uit Berghem aangehouden. De man was tijdens het 'stagediven' diverse malen op de grond terechtgekomen en bewusteloos geraakt. Toen hij naar de EHBO werd gebracht maakte de man amok en begon hij beveiligingspersoneel te slaan. Hij werd daarop door de inmiddels gewaarschuwde politie aangehouden. Rond 05.00 uur kwam van het festivalterrein een melding dat 4 toiletcontainers in brand stonden. De brandweer van Burgum heeft de brand, die vermoedelijk werd aangestoken, geblust.

Joure: aanhoudingen na vernielingen
Een 22-jarige inwoner van Joure en een 21-jarige inwoner van Heerenveen zijn zaterdag om 23.50 uur aangehouden omdat ze op de Geert Knolweg een fiets hadden vernield en geprobeerd hadden de ruiten van een telefooncel kapot te trappen. Ze werden op heterdaad betrapt door een politieambtenaar en naar het bureau overgebracht. Beiden hadden behoorlijk gedronken.

Leeuwarden: inbraak woning
Zaterdagavond is ingebroken in een woning aan de Prof. Mr. P.S. Gerbrandyweg. Door een raam te forceren wist men zich toegang te verschaffen, waarna een videorecorder werd ontvreemd. De 48-jarige bewoner deed aangifte.

Heerenveen: aanhouding graffiti
Een 20-jarige inwoner van Heerenveen is zondag om 02.00 uur aangehouden omdat hij in de Stationstunnel graffiti had aangebracht. Surveillerende agenten zagen de man bezig en konden hem na een korte achtervolging op de Fok aanhouden. Op de verdachte werd nog een groot mes en een aantal XTC-tabletten aangetroffen. De man wordt er ook van verdacht in met name de wijk Nijehaske een aantal auto's en woningen met rode en gele verf te hebben bespoten. De politie heeft daarvoor inmiddels een achttal aangiften ontvangen. Indien meer schade is ontstaan, wil de politie Heerenveen (058 880 7500) daar graag over geïnformeerd worden, zodat aangifte kan worden opgenomen.
Sneek: aanhoudingen na vernieling raam
Op verdenking van vernieling van een raam van een winkel aan De Singel zijn zondag om 03.50 uur een 17-jarige en een 24-jarige man, beiden uit Sneek. De 56-jarige eigenaar zag de mannen de ruit vernielen en waarschuwde de politie, waarna het tweetal op de J.W. Frisostraat kon worden aangehouden. Bij de aanhouding gedroeg een omstander, een 26-jarige Sneker, zich vervelend en weigerde te voldoen aan een vordering om weg te gaan. Hij werd daarop ook aangehouden.
Bureau Voorlichting & PR: 058 880 8272