Evaluatie Convenant Ontwerpwedstrijden Architectuur Lokaal

Datum nieuwsfeit: 03-07-2000
Bond van Nederlandse Architecten

Enquête Convenant Ontwerpwedstrijden in opdracht van Architectuur Lokaal

Om de cultuur van de ontwerpwedstrijden in Nederland te verbeteren, zijn op 1 april 1997 afspraken gemaakt over prijsvragen en meervoudige opdrachten tussen de BNA, BNSP, NVTL, BNI, Aedes, ONRI, AVBB, VNG en de ministeries van VROM en OCenW. De afspraken werden vastgelegd in een Convenant. Van dit Convenant maakte ook Kompas, de handleiding voor het uitschrijven van ontwerpwedstrijden, deel uit. Tevens werd er een landelijk Steunpunt Ontwerpwedstrijden opgericht bij Architectuur Lokaal, waar de wedstrijdprograrnma's konden worden getoetst, de wedstrijden konden worden aangemeld en waar hulp werd geboden bij het opstellen van een wedstrijdprogramma.

De ondertekenaars van het Convenant spraken ook af, om na drie jaar te bekijken of de wedstrijden beter verlopen dan voorheen. Daarom houdt het Steunpunt, in samenwerking met de Convenantpartijen, een evaluatie over de afgelopen drie jaar. Een onderdeel van deze evaluatie is een enquête onder hen die sinds 1 april 1997 als deelnemer, als jurylid of als (vertegenwoordiger van een) uitschrijven bij een of meerdere ontwerpwedstrijden betrokken waren. Daarnaast wordt een steekproef naar het belang van wedstrijden gehouden onder de ontwerpers in Nederland, die volgens de archieven van het Steunpunt in de afgelopen drie jaar niet bij een wedstrijd betrokken waren. De enquête wordt uitgevoerd door het Erasmuscentrum voor Kunst- en Cultuurwetenschappen.

Leden van de BNA die betrokken zijn geweest bij ontwerpwedstrijden kunnen hier de enquête downloaden. De Convenantpartijen zouden uw medewerking zeer op prijs stellen. Het gaat tenslotte om de bevordering van de wedstrijdcultuur en, in het verlengde daarvan, over de verbetering van de kwaliteit van de ruimtelijk inrichting van Nederland. Wellicht heeft u suggesties voor verbetering van de van wedstrijden of wedstrijdprogramma's, die ter harte moeten worden genomen.