Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 03-07-2000

Politiebericht Friesland: Regio 3-07-2000
Persberichten 2/7 (13.00 uur) t/m 3/7 (07.00 uur)
Harlingen: mishandeling
Zondagmiddag omstreeks 12.00 uur wilde een 60-jarige inwoner uit Den Helder via de Westerzeedijk naar zijn woonplaats rijden. Hij reed voorbij een wegafzetting, die was geplaatst in verband met een Dragrace. Toen hij op een tweede afzetting stuitte, keerde hij terug om een andere weg naar zijn woonplaats te nemen. Toen hij weer bij de eerste afzetting kwam en deze wilde passeren, werd hij te woord gestaan door een motorrijder, die aldaar stond voor de bewaking. Van deze motorrijder kreeg de man plotseling een klap in het gezicht. Hij heeft hiervan aangifte gedaan. Toen de politie bij de afzetting kwam, was de motorrijder reeds verdwenen en de mensen die nu bij de afzetpost stonden, kenden hem niet. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Oudehaske: aanrijding met gewonde
Zondag omstreeks 13.15 uur vond op de Rijksweg A 7 onder Oudehaske een aanrijding plaats tussen twee motorrijders. Een 44-jarige man uit Vegelingsoord wilde op de motor een voor hem rijden motor inhalen. Deze motor werd bestuurd door een 32-jarige vrouw uit Haskerhorne. De man reed bij het inhalen door nog onbekende oorzaak tegen de achterzijde van de voor hem rijdende motor en kwam ten val. Hij is gewond overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen. De vrouw raakte niet gewond.

Drachten: inbraak auto
Zondag tussen 00.30 en 05.00 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op De Singel. Het linker voorportierraam werd ingeslagen en uit de auto werd een GSM weggenomen en een drietal jassen. De jassen werd een eindje verderop teruggevonden. De eigenaar, een man van 40 jaar uit Opende, heeft aangifte gedaan.
De Tike: aanrijding met gewonde
Zondag omstreeks 15.45 uur vond op de kruising Hearrewei Master Iniawei een aanrijding plaats tussen een personenauto en een bromfiets. De bromfietsbestuurder, een 19-jarige inwoner uit Dokkum, reed over de Hearrewei en verleende op de kruising geen voorrang aan de personenauto, die bestuurd werd door een 31-jarige inwoner uit De Tike. De bromfietsbestuurder had letsel aan de zijn linkerenkel (zwaar gekneusd) en klaagde over pijn in zijn linkerknie. Hij is overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten>

Frieschepalen: brandje
Zondag omstreeks 15.10 uur kwam er een melding binnen van een brandje bij een stoffeerderei aan de Lytse Leane Op de garagezolder had een bint vlam gevat. Dit was door de bewoonster, 46 jaar, zelf ontdekt en zij had de zaak reeds geblust, zodat de brandweer zich kon beperken tot nablussen. De brand is waarschijnlijk ontstaan door kortsluiting. De schade bleef beperkt.

Drachten: overval benzinestation
Zondag omstreeks 20.00 uur werd een overval gepleegd op het benzinestation aan de Zuiderdwarsvaart. De pompbediende, een vrouw van 24 jaar uit Drachten, was op dat moment alleen in het tankstation, als een jongeman de shop binnenstapt. Hij loopt op de pompbediende toe en bedreigt haar met een mes. Onder dreiging van het mes moet zij de kassa openmaken en de verdachte pakt daarop het geld uit de kassa. Hierop loopt de verdachte de shop uit en de pompbediende ziet dat hij op een fiets verdwijnt in de richting van de Leijen. Het signalement van de verdachte: een jongeman van ongeveer 20 jaar, lengte 1.75 meter, blond haar tot op de oren, blanke huidskleur, tenger postuur en hij sprak Nederlands.

Kollumerzwaag: aanrijding
Zondag omstreeks 18.40 uur vond op de kruising Foarwei - Triemsterloane een aanrijding plaats tussen een motor en een personenauto. De motorrijder, een man van 19 jaar uit Veenwouden, reed over de Triemsterloane en wilde op genoemde kruising rechtsafslaan. Hij verleende daarbij geen voorrang aan de bestuurster van een personenauto, een vrouw van 19 jaar uit de Triemen, die op deze kruising juist bezig was een voorligger in te halen. De motorrijder is overgebracht naar het ziekenhuis in Leeuwarden. Verder bleek dat de personenauto niet was verzekerd.

Grou: onder invloed
Zondag omstreeks 22.15 uur werd op de Biensma een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 23-jarige inwoner uit Reduzum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 415 ug/l. Naast een proces-verbaal kreeg hij een rijverbod voor 3 uur.
Leeuwarden: onder invloed
Zondag omstreeks 23.40 uur werd op het Oldehoofsterkerkhof een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 24-jarige inwoner uit Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 285 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.
Maandag omstreeks 00.10 uur werd op de Oldehoofsterkerkhof een autobestuurster gecontroleerd. De vrouw, een 54-jarige inwoonster uit Leeuwarden, viel op door haar rijgedrag. Zij reed hortend en stotend en stond verschillende keren stil. De vrouw was zodanig onder invloed van alcohol dat zij niet in staat was de ademanalyse te voltooien, vandaar dat van haar een bloedproef werd genomen. Het rijbewijs van haar is ingevorderd.

Tjerkgaast: onder invloed
Maandag omstreeks 00.10 uur werd op de Strjitwei een autobestuurster gecontroleerd. De vrouw, een 30-jarige inwoonster uit Zwolle, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies zij 225 ug/l. Ook bleek dat zij niet in het bezit was van een geldig rijbewijs (ongeldig verklaard) en dat zij een rijontzegging had. Tegen de vrouw is proces-verbaal opgemaakt. Een achter deze vrouw rijdende personenauto reed door in de richting Sneek. Volgens de vrouw was dit familie van haar en waren zij ook op het feest geweest. Hierop werden de collega's in Sneek gewaarschuwd, dat deze auto ook voor een controle in aanmerking kwam. Op de Rijksweg onder Koufurderrige werd de bestuurder van deze auto aan de kant gezet. Ook hij bleek gedronken te hebben. De man, een 52-jarige inwoner uit Zwolle, blies aan het bureau 640 ug/l. Ook hij was niet in het bezit van een rijbewijs. Zijn rijbewijs was reeds in 1995 ingevorderd en ongeldig verklaard. Ook tegen deze bestuurder is proces-verbaal opgemaakt.

Sneek: vernieling ruit
Maandag omstreeks 00.40 uur werd een ruit in de voordeur van kledingzaak Junior & Co aan het Grootzand vernield. De vernieling van de ruit, 70 x 70 centimeter, werd gepleegd door twee vrouwen, die ter plaatse konden worden aangehouden. De vrouwen, 38 en 36 jaar beiden uit Sneek, verkeerden onder invloed van alcohol.
Bureau Voorlichting en PR: 058 - 880 8272