Logica voorspelt explosie in gebruik SMS-berichten

Datum nieuwsfeit: 03-07-2000

3 juli 2000

LOGICA VOORSPELT EXPLOSIE IN GEBRUIK SMS-BERICHTEN

Logica, de internationale organisatie voor advies, systeemintegratie en software, verwacht dat binnen drie jaar wereldwijd 100 miljard SMS-berichten per maand worden verstuurd. Ten opzichte van het huidige aantal betekent dat een toename van 170% per jaar. Met de verwachte groeisnelheid zullen er meer boodschappen per telefoon dan per Internet worden doorgegeven: de gemiddelde mobiele-telefoongebruiker zal dan elke dag drie SMS-berichten ontvangen.

Logica baseert de verwachting op de overtuiging dat SMS een fundamentele rol zal spelen bij de introductie en inburgering van de nieuwe mobiele-telefoontechnologiën (WAP, GPRS en 3G). De verwachting van Logica ligt boven die van meeste andere partijen in de markt.

Mike Short, BT Cellnet en voorzitter van de Data Task Force van de GMS Association: " Vorig jaar hebben GSM-operators in hun netwerken een verbazingwekkende groei in het volume van SMS-verkeer geconstateerd. In een gemiddelde maand als maart 2000 zijn bijvoorbeeld meer dan
5 miljard boodschappen verwerkt. We verwachten dat het er meer dan 10 miljard zullen zijn tegen het eind van 2000. We zijn blij dat Logica, binnen de telecommunicatie sector/industrie de grootste aanbieder van SMSC, zich voorbereidt om wereldwijd deze fenomenale groei in de komende jaren te ondersteunen."

Kevin Duffey, Group Telecoms Director bij Logica: "Door de introductie van pakkettechnologiën als GPRS en 3G en de Internetfaciliteiten die mogelijk worden door toepassing van WAP zullen de SMS-volumes enorm stijgen. Bedrijven verwachten dat SMS zwakke plekken in pakkettechnologieën aanvult, een verwachting die wordt gestaafd door ervaringen op een grote markt als de Japanse. In een WAP-omgeving worden gebruikers met SMS in staat gesteld om informatie van het Internet te downloaden terwijl ze met iemand aan het telefoneren zijn. We houden ook voor ogen dat in de Verenigde Staten voor SMS nog enorme groeimogelijkheden liggen. Zodra telecombedrijven daar messaging via mobiele telefoons en andere faciliteiten die in Europa al gangbaar zijn gaan aanbieden, zal de vraag naar SMS explosief groeien."

Hieronder is te zien dat de groei in SMS-gebruik naar de verwachting van Logica per marktgebied aanzienlijk verschilt. De cijfers melden in miljarden het aantal berichten per maand via SMS.

SMS verzonden per maand (miljard) December 1999 December 2002 EMEA 2,0 24
Japan 2,0 36
Azië/Pacific 1,0 13
Noord-Amerika 0,2 10
Zuid-Amerika 0,2 17
Wereld 5,4 100
NB: Bij de cijfers zijn voicemailwaarschuwingen via SMS niet ingebrepen.
Logica
Logica is een internationale organisatie voor advies, systeemintegratie en software. Logica's klanten zijn actief in diverse marktsectoren zoals financiële instellingen, energie en nutsbedrijven, telecommunicatie, overheid, transport en distributie. De 8.500 medewerkers werken verspreid over 23 landen. In Nederland telt Logica momenteel 1.000 medewerkers die verspreid over 7 vestigingen werkzaam zijn. Logica is genoteerd aan de beurs van Londen en maakt daar deel uit van de FTSE100 index, waaorin de grootste beursgenoteerde bedrijven in het Verenigd Koninkrijk zijn opgenomen.

Noot voor redacties