ACNielsen, Interview-NSS, BBC offreren voor kijkonderzoek

Datum nieuwsfeit: 03-07-2000
European Marketing Information Services NV

Persbericht

Alliantie tussen ACNielsen Media International, Nielsen Media Research, Interview-NSS en BBC offreert voor het nieuwe kijkonderzoek

De marktonderzoeksbureaus ACNielsen Media International, Nielsen Media Research en Interview-NSS hebben samen met BBC, de media- en reclamebank een offerte uitgebracht voor het Nederlandse kijkonderzoek. Zij bieden een aantrekkelijk alternatief voor het bureau Intomart dat het kijkonderzoek in Nederland de afgelopen 35 jaar heeft gedomineerd.

ACNielsen Media International is de grootste aanbieder van kijkonderzoek buiten Noord Amerika. Nielsen Media Research is de grootste leverancier van kijkcijfers in Noord Amerika. Daarnaast is Nielsen Media Research internationaal koploper in de ontwikkeling van technologie voor kijkonderzoek. Interview-NSS, dochteronderneming van het beursgenoteerde EMiS NV, heeft grote expertise en ervaring op het gebied van grootschalig veldwerk en media-onderzoek. BBC beschikt over jarenlange ervaring in het registreren van mediabestedingen.

Tender Kijkonderzoek

Eind februari 2000 heeft Stichting KijkOnderzoek het Tender Document KijkOnderzoek gepubliceerd met de specificaties en wensen voor de nieuwe aanbesteding. In de Stichting Kijkonderzoek zijn vertegenwoordigd de BVA /Associatie van Nederlandse Adverteerders), PMA (Platform Media Adviesbureaus), TV-exploitanten verenigd in SPOT (Stichting tot Promotie en Optimalisatie van TV reclame) en de NOS.

Het contract voor het nieuwe kijkonderzoek geldt voor de periode 1 januari 2002 tot en met 31 december 2006. Het onderzoek bestaat uit 5 delen, waarop ook afzonderlijk ingeschreven kan worden Onze alliantie heeft voor vier van de vijf onderdelen offerte uitgebracht.

Marktpositie

ACNielsen Media International is wereldwijd marktleider in markt- en mediaonderzoek met een totale jaaromzet van $ 1,5 miljard. In 18 landen voeren zij reeds het kijkonderzoek uit met behulp van panels die in totaal meer dan 20.000 huishoudens omvatten.

De kernactiviteiten van Nielsen Media Research bestaan uit het aanbieden van hoogwaardige kijkcijferinformatie in de Verenigde Staten en Canada. De leidende positie op deze technologisch vooroplopende markten wordt mede mogelijk gemaakt door de continue inspanningen die plaats vinden bij het Nielsen Media Research Technology Center.

Interview-NSS heeft een sterke positie in Nederland op het gebied van grootschalig, continu mediabereiksonderzoek. Zij verzorgt het landelijke onderzoek voor printmedia, de SummoScanner en het European Media & Market Survey (EMS) in 16 Europese landen voor internationale printmedia en TV zenders.

BBC houdt zich sinds 1954 bezig met de registratie en levering van informatie over reclame- en mediabestedingen in de Nederlandse media.

Organisatie

De alliantie is voornemens om bij verwerving van het contract een aparte organisatie in te richten voor de opzet en uitvoering van het onderzoek.

ACNielsen Media International zorgt voor de operationele infrastructuur en brengt haar kennis en ervaring in op het gebied van televisie panel onderzoek. De beschikbaarheid van state-of-the-art meettechnieken wordt, ook op langere termijn, gewaarborgd door de technologische inbreng van Nielsen Media Research. Interview-NSS zal zich richten op het establishment survey (het voorafgaand onderzoek op basis waarvan de steekproeftrekking en de panelwerving geschiedt), werving en onderhoud van het kijkerspanel en aanvullende onderzoek. BBC zal zich gaan bezighouden met de classificatie van de programma- en spotgegevens.

ACNielsen Media International Nielsen Media Research Europe Interview-NSS BBC
Roger H.D. Smith André van Remmerden Dirk-Jan den Boer Ben van der Werf
Executive Director Europe Director Director Mediadotcom Directeur Tel. +44 (0) 1865 732268 Tel. 023-5463813 Tel. 020-6070707 Tel: 020-4309130

Amsterdam, 3 juli 2000.

EMiS, European Marketing Information Services n.v.

Nadere informatie:
Ir. C. Stokx