Tecra 8100 Toshiba: nieuwe processors voor notebookplatform

Datum nieuwsfeit: 03-07-2000

Tecra 8100: nieuwe processors voor een stabiel notebookplatform

Capelle a/d IJssel, 3 juli 2000 - De Tecra 8100 serie notebook PC's is uitgebreid met twee modellen. Deze zijn gebaseerd op een Intel Pentium III processor op 750 respectievelijk 600 MHz, beide met SpeedStep technologie. De vernieuwing is doorgevoerd zonder enige concessie te doen aan de gewaarborgde platformstabiliteit
van deze systemen.

De Tecra 8100 notebook PC's herbergen desktop-prestaties in een fraaie, lichtgewicht magnesium-look behuizing van 312x254x37 mm. Met deze krachtige systemen richt Toshiba zich op grote organisaties die baat hebben bij een notebookplatform dat over langere tijd stabiel blijft, terwijl tóch steeds de nieuwste technologie wordt geïmplementeerd.

De verwachte marktprijs* van de Tecra 8100 met Pentium III/600 MHz processor bedraagt fl. 5.999,-- (2.722 Euro); de Tecra 8100 met de Pentium III op 750 MHz gaat naar verwachting fl. 10.000,-- (4.538 Euro) kosten. Beide prijzen zijn exclusief btw.

De platformstabiliteit houdt in dat het systeem zich naar de beheerder toe hetzelfde gedraagt als eerdere en toekomstige modellen uit dezelfde serie. Daardoor kan een bestaand software-image voor Tecra 8100 systemen altijd direct op het nieuwste model worden geïmplementeerd. Volgens onderzoek van het onafhankelijke bureau GartnerConsulting kunnen grote organisaties daarmee een jaarlijkse besparing realiseren van $ 1.000 per notebook PC.

De nieuwe Tecra 8100 met de 750 MHz Intel Pentium III processor beschikt over een SDRAM geheugen van 128 MB (uitbreidbaar tot 512 MB), een harde schijf van 20 GB, een 14,1 inch TFT kleurenbeeldscherm en een SelectBay
6-speed DVD-ROM speler. Het tweede model is voorzien van een Intel Pentium III processor op 600 MHz, 64 MB SDRAM geheugen, een harde schijf van 6 GB, 13,3 inch kleurenscherm en een SelectBay CD-ROM speler. Beide modellen hebben een snelle S3 Savage MX videocontroller (2 x AGP) met 8 MB SGRAM videogeheugen en een ingebouwd V.90 (56 Kb/s) modem.
De SpeedStep technologie in beide nieuwe systemen haalt het onderste uit de kan als het systeem op het lichtnet is aangesloten, maar schakelt automatisch over op een iets lagere processorsnelheid wanneer op de oplaadbare batterij wordt gewerkt. Daardoor wordt de tijd dat de gebruiker onafhankelijk is van het stopcontact, aanzienlijk verlengd. Op de standaard lithium-ion batterij kan zo circa vier uur worden gewerkt; een optionele extra batterij verlengt deze tijd zelfs tot circa zeven uur.

Ook de twee nieuwe Tecra 8100 modellen beschikken weer over een groot aantal aansluit- en uitbreidingsfaciliteiten, waaronder een seriële en parallelle poort, een USB-poort, een PS/2 aansluiting voor muis of toetsenbord, een infrarood communicatiepoort (FIR) en een FDD-connector. Ook zijn er aansluitingen voor een hoofdtelefoon en microfoon, een extern beeldscherm en video-out (NTSC/PAL) voor aansluiting op een TV of videorecorder.

De standaard aanwezige faciliteiten kunnen worden uitgebreid met behulp van Toshiba's nieuwste - optionele - docking-oplossingen zoals de NetDock Port Replicator, het Expansion Station en CardDock. De NetDock Port Replicator beschikt over ingebouwde Ethernet netwerkfaciliteiten en kan op zijn beurt worden aangesloten op het Expansion Station, waardoor een complete desktop-omgeving ontstaat. Dankzij de samenwerking tussen beide oplossingen kan in eerste instantie worden volstaan met de aanschaf van de NetDock Port Replicator. Zodra de behoeftes toenemen kan
-zonder de investeringen in de NetDock Port Replicator teniet te doen- het Expansion Station worden gekocht.
De Tecra 8100 notebook PC's worden geleverd inclusief Windows 95 en Windows 98, waaruit bij het eerste gebruik kan worden gekozen. Desgewenst kunnen de systemen ook worden geleverd met de combinatie Windows NT/Windows 2000. De systemen zijn standaard voorzien van een groot aantal software-tools en utilities voor professioneel beheer, gebaseerd op LAN Desk Client Manager 6.0.

* Toshiba verkoopt haar producten uitsluitend via haar dealerkanaal. Exacte end-user prijzen zullen door de Toshiba partners worden gecommuniceerd naar de markt.

Toshiba
Toshiba Corporation (Japan) is ‘s werelds grootste leverancier van notebook PC's voor zowel de professionele als de consumentenmarkt. Daarnaast levert Toshiba netwerkservers en desktop PC's aan grote bedrijven, het MKB, het onderwijs en voor PC-privé projecten. Ook het aandeel in deze laatste markten groeit internationaal voortdurend. Volgens de marktcijfers van Dataquest over het eerste kwartaal van 2000 is Toshiba op het gebied van notebook PC's ook in Nederland veruit de grootste. In de totale Nederlandse PC-markt (notebooks, dekstops en servers) staat Toshiba op de derde plaats. Mobiliteit speelt in de strategie van Toshiba een grote rol. Dat wordt onder andere onderstreept met Bluetooth - dè wereldstandaard voor snoerloze systemen op kantoor, thuis èn onderweg - waarvan Toshiba één van de initiatiefnemers is. De Nederlandse website van Toshiba is te vinden onder www.toshiba.nl
Voor meer informatie:
Toshiba Information Systems Benelux
Contactpersoon: Inno Frencken, product manager
Telefoon: 010-2882364, E-mail: (inno.frencken@toshiba.nl)

Noot voor redacties