PvdA en RPF presenteren initiatief wijzigen Arbeidstijdenwet

Partij van de Arbeid

UITNODIGING AAN DE PERS

29 JUNI 2000

Op dinsdag 4 juli presenteren de Kamerleden Bussemaker (PvdA) en Van Dijke (RPF) hun initiatief tot wijziging van de Arbeidstijdenwet. Deze presentatie wordt om 14.00 uur gehouden in de Dreeskamer van het gebouw van de Tweede Kamer. U wordt van harte uitgenodigd daarbij aanwezig te zijn.

Hoewel beide Kamerleden vele veranderingen in de arbeidsmarkt positief waarderen, vragen zij zich af of werknemers als gevolg van flexibilisering van de arbeid niet overvraagd worden. In het verlengde daarvan vragen zij zich tevens af of de werknemers over voldoende instrumenten beschikken daaraan tegenwicht te bieden. Dat geldt in het bijzonder als het erom gaat of bij het bepalen van de arbeidstijden wel voldoende rekening wordt gehouden met de persoonlijke omstandigheden van de werknemer buiten het werk, zoals de zorg voor anderen en algemene maatschappelijke verantwoordelijkheden.

Met hun wetsvoorstel willen Bussemaker en Van Dijke de werknemers meer mogelijkheden bieden zich individueel te verzetten tegen eenzijdig door de werkgevers opgelegde flexibilisering. Eveneens willen zij de onduidelijkheid in de Arbeidstijdenwet wegnemen over het instemmingsrecht van de werknemer. Indien de aard van de werkzaamheden werken op zondag niet noodzakelijk maakt, kan de werknemer hiervoor alleen worden ingezet als deze daarmee instemt.

Voor nadere informatie:

Jos Bienemann (PvdA) - tel. 3183691