Vlinderstichting: 'Veenhooibeestje weer waargenomen'

De Vlinderstichting

Persbericht 4 juli 2000

Veenhooibeestje zorgt voor verrassing

Na alle sombere berichten over vlinders nu eens goed nieuws. Het veenhooibeestje, een van de bedreigde vlinders op de Rode Lijst, is in grote aantallen gezien in het Fochteloërveen. En ook in het Haaksbergerveen is voor het eerst in lange tijd een veenhooibeestje waargenomen.

In 1999 werden in het Fochteloërveen het hele jaar slechts twintig veenhooibeestjes geteld. Maar op 18 juni jl. werden door leden van de Vlinderwerkgroep Friesland maar liefst 154 exemplaren waargenomen. De werkgroep was juist dit jaar begonnen met een inventarisatie van het veenhooibeestje in dit gebied. Ook de boswachter komt bij mooi weer elke dag nog grote aantallen veenhooibeestjes tegen.

Het Fochteloërveen is een van de laatste grote hoogveengebieden van ons land. Natuurmonumenten besteedt veel zorg aan het beheer van dit unieke gebied. Op dit moment is er een groot restauratieplan gaande, waarbij het herstel van de waterstand in het hoogveen centraal staat. Het herstel van de waterstand is van cruciaal belang voor de instandhouding en ontwikkeling van het hoogveen. Door de grote hoeveelheid water is het aantal verschillende soorten vlinders op het Fochteloërveen niet zo groot, maar de soorten die er voorkomen zijn wel heel bijzonder. Het veenhooibeestje (Coenonympha tullia) is zo'n typische hoogveenbewoner. Door de hoge eisen die het veenhooibeestje aan zijn omgeving stelt, hoogveen met wollegras en dopheide, komt hij nog maar op drie of vier plaatsen voor in Nederland.

In het Haaksbergerveen werd jarenlang geen enkel veenhooibeestje waargenomen. Er werd dus gevreesd, dat deze vlinder helemaal uit dit gebied verdwenen was. Gelukkig liet de vlinder zich onlangs ook in dit gebied weer zien - zij het slechts één maal - en zorgde daarmee voor een aangename verrassing.