Adverteerders laten na prijs inclusief BTW te vermelden

Datum nieuwsfeit: 04-07-2000

Adverteerders laten na prijs inclusief BTW te vermelden.
Ingevolge artikel 38 van de Wet op de Omzetbelasting is het ondernemers verboden om aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen aan te bieden voor een prijs waarbij geen omzetbelasting in inbegrepen.

Met betrekking tot een advertentie voor computerapparatuur oordeelde de Reclame Code Commissie dat nu die advertentie geplaatst is in het Algemeen Dagblad, deze niet uitsluitend gericht is op ondernemers en/of publiekrechtelijke lichamen. Derhalve hadden alle prijzen (mede) inclusief BTW vermeld moeten worden.
Nu dat niet was gebeurd achtte de Commissie de uiting in strijd met de wet.

Aangezien het de Commissie op grond van diverse voorbeelden voorkomt dat het hier een algemeen voorkomende overtreding betreft, heeft zij besloten om haar uitspraak beperkt openbaar te maken, dat wil zeggen zonder bekendmaking van de namen van partijen.

Voor nadere informatie: Mevr. Mr P.E.C. Ancion-Kors, directeur Stichting Reclame Code tel. 020 6960019 30/1/2000