Abvakabo FNV: laatste kans voor cao Gehandicaptenzorg

Datum nieuwsfeit: 04-07-2000
ABVAKABO FNV

ABVAKABO FNV: laatste kans voor CAO-Gehandicaptenzorg (4 juli)

Zoetermeer, 4 juli 2000

Na zes dagen moeizaam onderhandelen over de CAO-Gehandicaptenzorg is er nog geen uitzicht op een nieuwe CAO. Op voorstel van de bonden is nu een werkgroep ingesteld die op 20 juli met concrete voorstellen moet komen. Als dit niet tot een akkoord leidt, verwacht ABVAKABO FNV dat er na de zomer acties komen voor de nieuwe CAO. De kaderleden van ABVAKABO FNV hebben dit eind vorige week besloten.

De bonden hebben het volgende eisenpakket op tafel gelegd:
· er moet één geïntegreerde CAO voor de gehandicaptenzorg komen, op het niveau van de 'oude' CAO-Ziekenhuiswezen;

· een loonsverhoging van 4 procent;

· de structurele eindejaarsuitkering moet tot 1 procent worden verhoogd;

· zorg- en scholingsregelingen moeten verbeterd worden;
· meer aandacht voor loopbaanbeleid;

· de positie van leerlingen moet verbeterd worden.
De VGN (werkgevers) is tot nu toe niet op onze eisen ingegaan, maar biedt met de eigen voorstellen ook geen enkele perspectief.
· Er is nog geen reëel loonbod gedaan.

· De VGN wil een CAO waarin zo weinig mogelijk collectief en landelijk wordt geregeld. Veel arbeidsvoorwaarden moeten gedecentraliseerd worden naar de OR. De VGN noemt dit een 'moderne' CAO. De VGN wil werkgevers die zich hebben bewezen als 'goed werkgever' een certificaat geven. Voor zo'n werkgever kunnen alle bodemregelingen uit de CAO; afspraken kunnen dan met de OR worden gemaakt.
· De VGN wil maatwerk in de CAO over de combinatie zorg en arbeid. Een goede gedachte, maar als de uitwerking er toe leidt dat arbeidsvoorwaarden verslechteren (bijvoorbeeld vergoedingsregelingen) is dit voor ABVAKABO FNV is dit onaanvaardbaar.
· Ook wil de VGN een onderzoek naar een nieuwe flexibiliteitstoeslag. Deze toeslag moet ten koste gaan van de onregelmatigheidstoeslag (ORT). Dit is voor de bonden onaanvaardbaar.

· Daarnaast wil de VGN nog delen uit de CAO schrappen.
De CAO-Gehandicaptenzorg geldt voor ruim 100.000 werknemers. Wanneer de onderhandelingen op 20 juli niet tot concrete resultaten leidt, gaat ABVAKABO FNV samen met de leden bespreken op welke wijze er na de zomer meer druk op de VGN kan worden uitgeoefend. Daarbij hebben de kaderleden van de bond uitdrukkelijk aangegeven dat zij bereid zijn om acties in de instellingen voor te bereiden.