Tuinbouw praat met overheid over schade bij boycot VS

Datum nieuwsfeit: 04-07-2000
Vindplaats 2
TuinbouwNet

Tuinbouw gaat met overheid praten over schade bij boycot VS

Als tuinbouwproducten getroffen worden door een Amerikaanse boycot zal de sector met de Nederlandse overheid gaan praten over de schade. Dit zei J. van der Veen, voorzitter van het Productschap Tuinbouw (PT), op 4 juli 2000 op de bestuursvergadering van het schap.

"De Amerikaanse overheid kan nu elke dag bekend maken welke Europese producten op de nieuwe straflijst komen als vergelding voor het EU-invoerverbod van vlees afkomstig van met hormonen behandelde runderen. Volgens de VS en de wereldhandelsorganisatie (WTO) is dit invoerverbod in strijd met de WTO-afspraken die de Unie mede ondertekend heeft", zo zei Van der Veen.

Het Nederlandse tuinbouwbedrijfsleven heeft vorig jaar in een gesprek met een aantal verantwoordelijke ministers en staatssecretarissen haar grote zorg over deze zaak al naar voren gebracht. De Europese Unie handelt in strijd met de afgesproken regels en de Nederlandse overheid heeft, anders dan in het bananenconflict, niet voor een genuanceerde opstelling gekozen.

"In zo'n situatie lijkt het me redelijk dat de gevolgen voor deze politieke opstelling voor partijen die helemaal buiten het conflict staan door diezelfde overheden worden gedragen. Ook kan ik mij voorstellen dat individuele bedrijven zullen proberen de schade via de rechter te verhalen", aldus de voorzitter van het PT.

Voor de Nederlandse tuinbouw dreigen tomaten, droogbloemen en vruchtensappen belast te worden met een honderd procent invoerrecht. Dit betekent in feite dat de uitvoer naar de VS onmogelijk gemaakt wordt. Vooral voor de in Amerika zeer populaire trostomaat met een exportwaarde van 150 miljoen gulden zou de strop zeer groot zijn.

Omzet eerste halfjaar
Van der Veen ging in zijn speech ook nog in op de omzetten in de tuinbouw in het eerste halfjaar van 2000. "De sector heeft een goed eerste halfjaar achter de rug. Vergeleken met 1999 steeg de omzet met zo'n zes procent. De productiewaarde kwam in de eerste zes maanden van dit jaar uit op een kleine 7,5 miljard gulden."
De grootste deelsector, die van bloemen en planten, boekte een omzetstijging van tien procent. Zowel de aanvoer, de prijzen als de export groeiden. Ook de glasgroenten deden het goed ten opzichte van 1999; de omzettoename bedroeg vijftien procent. Het aanbod van glasgroenten groeide niet, maar door slecht weer in Spanje waren de prijzen van tomaten, komkommers en paprika's hoger. De omzet van bloembollen en boomkwekerijproducten bleef in het eerste halfjaar van dit jaar gelijk vergeleken met 1999. De fruitsector boekte een omzetstijging van vijftien procent door een groter aanbod en hogere perenprijzen.

Energie
De energieprijzen voor de tuinbouw zijn de afgelopen maanden sterk gestegen. De prijs van zware stookolie, waaraan de tuinbouwgasprijs gekoppeld is, lag in het tweede kwartaal van dit jaar tachtig procent hoger vergeleken met 1999. Hierdoor is de tuinbouwgasprijs het afgelopen halfjaar al met ruim zes cent per kuub is gestegen. "Als de olieprijs niet daalt komt daar in de komende zes maanden nog eens zeven cent bij", zo zei Van der Veen. "Gelukkig is de energie-efficiëncy van de glastuinbouw in 1999 weer met drie procent verbeterd." Het productschap financiert een groot onderzoeksprogramma om nieuwe doorbraken in de energiebesparing te bereiken.
De voorzitter vindt dat de overheid snel een beslissing moet nemen over warmte-krachtkoppeling (WKK) en restwarmte. "De recente "vergroeningsbrief" van het kabinet aan de Tweede Kamer biedt op het punt van WKK nog niet veel meer dan vage goede voornemens. Ons juridisch gevecht bij de Dienst Uitvoering en Toezicht Elektriciteit (DTE) om de tariefstructuur voor WKK-stroom te verbeteren, heeft nog niet tot het gewenste resultaat geleid. Wij zullen er de komende maanden hard aan moeten trekken om tot de noodzakelijke besluitvorming bij de overheid te komen die de WKK in de benen kan houden."