ROSA-Leergang: actief worden in de PvdA

Datum nieuwsfeit: 04-07-2000
Partij van de Arbeid

ROSA-Leergang

ROSA-Leergang, Actief worden in de PvdA

U bent lid geworden van de PvdA en u wilt méér dan alleen contributie betalen. Dat kan. De PvdA betrekt graag zoveel mogelijk mensen bij de politiek en wil ervoor zorgen dat mensen met energie en ambitie hun weg binnen de partij weten te vinden.

Om de stap te vergemakkelijken biedt de PvdA de ROSA-leergang 'Actief worden in de Partij van de Arbeid' . De leergang is speciaal bedoeld voor mensen die actief willen worden in de politiek.

Op vijf zaterdagen wordt u wegwijs gemaakt in de lokale en provinciale politiek. In het jaar 2000 zijn er twee leergangen. De ROSA leergang 9 wordt deze zomer afgerond. De ROSA leergang 10 vindt plaats na de zomer. Hiervoor kunt u zich nog aanmelden. De onderdelen van de leergang zijn: politieke inhoud, praktijk & organisatie en training in vaardigheden.

Zie hier een impressie van de afgelopen ROSA-Leergang 9 die plaatsvond in het voorjaar van 2000

Lees hier de evaluatie van de de ROSA-Leergang 9 door deelnemer Serge Beek.

Politieke inhoud
U krijgt een programma aangeboden waarin actuele politieke thema's de revue passeren zoals leefbaarheid en veiligheid, onderwijs, zorg, milieu of volkshuisvesting. In workshops gaat u in gesprek met lokale bestuurders, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven. In dit onderdeel wordt nader ingegaan op de wisselwerking tussen praktijk en politiek. U wordt uitgenodigd om een kijkje in de keuken te nemen op een bijeenkomst van Kompas 2003, de regionale werkconferenties van de PvdA.
Praktijk & organisatie
Een belangrijke pijler van deze ROSA-leergang is het organiseren van een activiteit in uw eigen afdeling of gewest. Alleen of samen met anderen ontwikkelt u een praktijkproject. Denkt u hierbij aan een huiskamerbijeenkomst, een miniconferentie of een enquête onder jongeren. Door de wol geverfde partijgenoten begeleiden u tijdens een maandelijkse coachingsronde. Daarnaast is het mogelijk om stage te lopen: een dagje op stap met een PvdA politicus.
Vaardigheden
Naast het bovenstaande worden vaardigheidstrainingen aangeboden zoals presenteren, informatie inwinnen, politiek onderhandelen en omgaan met verschillende meningen: onmisbare vaardigheden in de wereld van de politiek.

De bijeenkomsten
Deze intensieve leergang bestaat uit 5 werkconferenties op zaterdagen en vindt plaats in Utrecht. Eén bijeenkomst is op een Kompas 2003-conferentie elders in het land. De dagen beginnen om 10.00 uur en duren tot 17.00 uur.

De kosten
De deelnemersbijdrage voor deze leergang is f 250,00. Mensen met een minimuminkomen kunnen bij het OIP en de eigen PvdA-afdeling een tegemoetkoming in de kosten aanvragen. U kunt hiervoor een schriftelijk verzoek indienen bij de directeur van het OIP en de afdeling met vermelding van de reden van de subsidieaanvraag. Er geldt een minimale eigen bijdrage van f 50,00.

ROSA-leergang 10, najaar 2000
16 september
14 oktober
18 november