Reactie Hanja Maij-Weggen op plannen Chirac

Datum nieuwsfeit: 04-07-2000

Straatsburg, 4 juli 2000

Reactie Hanja Maij-Weggen op plannen Chirac

Tijdens het Franse voorzitterschap moet de aanzet worden gegeven voor een heldere structuur van de Europese Unie. Op dit moment is er een vreemde mengeling van intergouvernementeel beleid en van gemeenschappelijk beleid waar haast niemand meer iets van begrijpt. Het Franse voorzitterschap moet leiden tot een herziening van het Verdrag van Amsterdam. In Nice moet worden gekozen voor een Federaal Europa met een opdracht dit binnen twee à drie jaar uit te werken.

Volgens CDA-delegatievoorzitter Hanja Maij-Weggen moet in het Federale model de Europese Commissie zich ontwikkelen richting een Europese regering, de Raad van Ministers moet als een Senaat of Bondsraad gaan werken en het Europees Parlement als een Nederlandse Tweede Kamer.

Hanja Maij-Weggen: "Op dit moment functioneren de Europese Commissie en de Raad al enigszins als "regering" en "senaat". Dit zal moeten worden uitgebouwd omdat zonder zo´n heldere structuur de Europese Unie na de uitbreiding met 10 à 15 landen niet meer bestuurbaar is. Natuurlijk zal bijvoorbeeld Nederland ook binnen een federaal Europa blijven bestaan, compleet met een volwaardige regering en Staten-Generaal zoals wij dat nu kennen. Juist binnen het federale model kan het Nederlandse parlement invloed uitoefenen op het beleid van de EU door de handel en wandel van de Nederlandse ministers in de Raad van Ministers streng te controleren. Op dit moment vergadert de Raad in het geheim en binnen het federale model met een Senaat of Bondsraad zal dat niet meer kunnen. De democratische controle op de besluitvorming zal dus toenemen."

Zij pleitte verder tijdens het debat met president Chirac voor een beperkte Europese Commissie door te kiezen voor één commissaris per lidstaat. Daarnaast zou over alle Europese wetgeving -die niet de grondwetten van de lidstaten betreft- door de Raad met gekwalificeerde meerderheid moeten worden besloten met mede-wetgevende bevoegdheden van het Europees Parlement.

Woordvoerder Hanja Maij-Weggen, telefoon 00-33 388175867 Meer bijzonderheden: Eduard Slootweg, voorlichter EVP-ED/CDA, telefoon 00-32 75 721 280