Student kiest personeelsadvertentie boven Internet

Datum nieuwsfeit: 04-07-2000

- P E R S B E R I C H T -

Student verkiest nog altijd personeelsadvertentie en persoonlijk advies boven internet

RUIM 8 OP DE 10 BIJNA AFGESTUDEERDE ACADEMICI VERWACHTEN LANGER DAN TWEE JAAR BIJ EERSTE WERKGEVER TE BLIJVEN

Den Haag, 4 juli 2000

83% van de laatstejaars academici denkt twee jaar of langer bij de eerste werkgever te blijven. Slechts 4% geeft aan dat dit niet langer dan één jaar zal zijn. Deze loyaliteit naar de werkgever blijkt ook uit het feit dat de meerderheid van de hoogopgeleiden (68%) bereid is te verhuizen voor hun werk. Dit zijn resultaten uit een onderzoek van MATCHONE - een nieuw bureau voor werving en selectie - dat in het voorjaar 2000 is gehouden onder 520 laatstejaars studenten van een groot aantal studierichtingen in alle universiteitssteden. Ondanks dat steeds meer starters hun zoektocht naar de eerste functie beginnen via internet (20%), ziet ruim 50% personeelsadvertenties in reguliere dagbladen nog steeds als de belangrijkste informatiebron.
Het onderzoek is gehouden onder verschillende studies van Rechten tot Biofarmacie en van Letteren tot Economie. Opvallend is dat ruim 6 op de 10 (63%) ondervraagden, ongeacht studierichting, denken twee tot drie jaar bij de eerste werkgever te blijven, bijna 20% denkt zelfs vier jaar of langer. 68% is bereid te verhuizen, waarvan 33% dan wel in Nederland wil blijven en 35% naar het buitenland wil verhuizen. Ruim 70% wil gemiddeld een half uur tot een uur aan reistijd besteden om bij de werkplek te komen. Langer dan een uur vindt slechts 9% acceptabel.

Personeelsadvertentie moet voldoen aan strenge eisen Wanneer de laatstejaars student een keuze wil maken voor een toekomstige baan en werkgever, dan blijken personeelsadvertenties in reguliere dagbladen en doelgroep-tijdschriften, zoals Intermediair, Carp en ON, voor ruim de helft (52%) van de respondenten de belangrijkste informatiebron. 20% start de zoektocht op het internet en 46% is bekend met arbeidsmarktsites of vacaturebanken. Zij bezoeken deze sites gemiddeld één keer per maand. De personeelsadvertenties moeten wel voldoen aan strenge eisen: duidelijke functie-inhoud met verantwoordelijkheden en arbeidsvoorwaarden (69%), heldere functie-eisen (52%) en een organisatie-omschrijving (30%). Vrouwen hechten hierbij meer aan een duidelijke functieomschrijving en mannen meer aan informatie over het salaris. Voorkeur voor persoonlijke begeleiding en privé-leven Ruim een kwart (26%) van de ondervraagden stapt naar een werving- en selectiebureau. Als reden voor bemiddeling via een dergelijk bureau worden het vacature-aanbod (55%), persoonlijke contact (36%) en kennis van zaken (31%) aangegeven. De reputatie van het bureau komt op de vierde plaats. "Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat starters een persoonlijk advies belangrijk vinden. Het aanbod van functies is enorm waardoor studenten veel meer eisen kunnen stellen aan hun toekomstige baan. Hierdoor wordt het nemen van een juiste beslissing steeds moeilijker. Zij hebben bij hun keuze dus behoefte aan individuele coaching", aldus Rosalinde Blom, consultant bij MATCHONE. Blom:"Uit het onderzoek blijkt dat het privé-leven voor studenten heel belangrijk is. 95% van de starters wil zich graag persoonlijk ontwikkelen, maar dit mag volgens hun niet ten koste gaan van hun privé-leven". Volgens de respondenten dragen flexibele werktijden (75%), kortere reistijden (70%) en kinderopvang (46%) bij tot een goede balans tussen werk en privé.

Functie-inhoud doorslaggevend
Wanneer de studenten op zoek zijn naar een bepaalde werkgever is voor 51% van de ondervraagden de functie-inhoud toch doorslaggevend. Daarna volgen de bedrijfscultuur (32%) en het salaris en de arbeidsvoorwaarden (27%). Zaken als imago of internationaal karakter zijn van ondergeschikt belang. Als interessante startfunctie staat trainee bovenaan het verlanglijstje. Dit geldt vooral voor studenten Economie en Human Resources Management.
Lengte in werktijd verschilt traditioneel tussen mannen en vrouwen De helft (50%) van de laatstejaars studenten wil wekelijks 40 uur of meer werken, voor slechts 11% is dit minder dan 32 uur. Het verschil tussen mannen en vrouwen blijkt traditioneel: bijna 80% van de mannen wil 40 uur of meer werken, bij de vrouwen wordt dit gehalveerd (40%). Slechts 20% van de mannelijke respondenten wil 32 tot 40 uur werken, daarentegen kiest bijna de helft van de vrouwen (48%) hiervoor. De studenten geven naast de gewenste werktijd ook aan welk salaris zij denken te ontvangen. De gemiddelde starter verwacht een salaris tussen de * 3.500,-- en de * 4.500,-- bruto per maand. Het gewenste salaris valt meestal hoger uit. Er blijkt echter wel verschil te zijn tussen de studierichtingen: Letteren, Sociale Wetenschappen, Personeelsmanagement en Recht hopen op een startsalaris tussen de * 3.500,-- en de * 4.000,--. Studenten Economie, Techniek en Biofarmacie schatten dit op * 4.000,-- tot * 5.000,--. Naast het verwachte salaris geven de studenten ook aan hoe lang ze willen werken. Zakelijke dienstverlening en consulting in trek
De branches 'zakelijke dienstverlening' en 'consulting' genieten bij de starters de voorkeur. Deze branches worden gevolgd door informatie, communicatie en entertainment. Slechts 11% kiest voor de non-profitsector of de overheid. Bijna 3 op de 10 (27%) ondervraagden kiezen als favoriet bedrijf voor een Nederlandse multinational. Een kleine 20% ziet een middelgrote Nederlandse onderneming als favoriete eerste werkgever. De kandidaten richten zich hierbij op interne aspecten zoals bedrijfsopleidingen, interne trainingen en doorgroeimogelijkheden.
Hoogopgeleide uit 'eigen school'
Dit onderzoek is gedaan op initiatief van MATCHONE. Dit is een bureau voor werving en selectie van net afgestudeerde HBO'ers en academici met nul tot drie jaar werkervaring. MATCHONE bemiddelt in functies op het gebied van Marketing & Sales, Finance & Control, HRM en Logistics. Het bureau biedt de opdrachtgever een kandidaat onder andere uit 'eigen school'. Deze hoogopgeleide heeft tijdens zijn studie gewerkt via Heracles, het moederbedrijf van MATCHONE. In overleg met de student is gedurende zijn werkperiode een track-record opgebouwd. Hierin zijn de capaciteiten en werkervaring van de kandidaat bijgehouden, waardoor MATCHONE goed zicht heeft op het functioneren van de kandidaat in verschillende situaties en eventuele leiderschapskwaliteiten. Meer informatie over de onderzoeksresultaten is op te vragen via www.matchone.nl.

Noot voor redacties