Productieopdracht Europese NH-90 helikopter ondertekend

Stork Group

Naarden, 4 juli 2000

Productieopdracht Europese NH-90 helikopter in Parijs ondertekend

Op vrijdag 30 juni jl. is in Parijs een contract ondertekend voor de productie van het gezamenlijke NH-90 helikopterprogramma van Frankrijk, Duitsland, Italië en Nederland. Daarmee verstrekken deze landen officieel opdracht tot het bouwen van de nieuwe Europese helikopter aan een industrieel consortium NHI, bestaande uit Eurocopter (Duitsland, Frankrijk), Agusta (Italië) en Fokker Aerostructures (Nederland).

NH-90 is het grootste ooit in Europa gelanceerde helikopterprogramma. Op 8 juni jl. werd daarvoor in Berlijn door
regeringsvertegenwoordigers van de vier landen al een principeovereenkomst (Memorandum of Understanding) ondertekend.
De opdracht betreft de productie van in totaal 243 helikopters, waarvan 20 helikopters in de Marine uitvoering voor Nederland, met een optie van 53 voor Duitsland. Tevens hebben Frankrijk, Duitsland en Italië de intentie uitgesproken later nog totaal 352 helikopters te zullen afnemen, wat het totaal van de deelnemende landen op 595 brengt. Als deze intenties worden omgezet in opdrachten zal de omzet voor de Nederlandse industrie en Fokker Aerostructures nog meer dan kunnen verdubbelen.

De participatie van de betrokken Stork werkmaatschappij Fokker Aerostructures komt neer op 5,5% van het totale helikopterprogramma. De opdracht voor de 243 toestellen vertegenwoordigt een waarde van ca. EUR 200 miljoen en bestaat o.a uit het leveren van complete staartsecties, deuren en landingsgestellen voor alle helikopters. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met SP Aerospace (o.a. het landingsgestel) met ondersteuning van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium NLR.

Na een uitgebreid studietraject door Nato-landen is in 1992 door de vier genoemde landen aan het industrieel consortium een ontwikkelingsopdracht voor een geheel nieuwe helikopter verstrekt. De ontwikkeling is in een vergevorderd stadium waarbij de vijf geplande prototypes inmiddels vliegen. Gedurende deze ontwikkeling is aangetoond dat de NH-90 voldoet aan de door de vier landen gestelde specificaties en binnen de bij aanvang van de ontwikkeling bepaalde kostendoelstelling blijft. De eerste afleveringen zijn gepland in 2003.

Informatie voor de pers:
Stork N.V.