MKB-Nederland: Handelsmissie Chicago en Toronto succes

MKB Nieuws, bericht
04-07-2000
Handelsmissie Chicago en Toronto groot succes

Negentien bedrijven uit verschillende sectoren van het midden- en kleinbedrijf, hebben onder mede-leiding van MKB-Nederland voorzitter De Boer een succesvolle handelsmissie gehad naar de Verenigde Staten en Canada. Bijna alle ondernemers hebben opdrachten verworven. Voor hen betekent het een eerste stap in het openen van de Noord-Amerikaanse mkb-markt.

Van 12 tot en met 18 juni voerde MKB-Nederland een handelsmissie aan naar Toronto en Chicago. Vooraf was van alle deelnemers een uitvoerig bedrijfsprofiel opgesteld en op basis daarvan een marktonderzoek uitgevoerd. Dit maakte het mogelijk aan de andere kant van de Atlantische Oceaan 183 mogelijke zakenpartners te zoeken. De Nederlandse Kamer van Koophandel heeft een belangrijke rol in het matchmakingprogramma\' gespeeld. De consulaten in zowel Chicago als Toronto waren uiterst gastvrij en boden de gasten gelegenheid ook s avonds te netwerken. De missie was een groot succes, een deel van de ondernemers sleepte grote orders in de wacht. Anderen vliegen binnenkort terug om contracten te sluiten.

Internet
Het hebben van een goede website en eigen internet-adres is van levensbelang voor ondernemingen die zaken willen doen met collega\'s in de Verenigde Staten. Amerikaanse handelspartners kijken eerst op internet om te bezien met wie ze zaken doen. Is het bedrijf daar niet vindbaar, maar de concurrent wel, dan gaat de order naar de tegenpartij. Het ministerie van Economische Zaken greep de exportmissie aan om in Chicago een groot congres te organiseren over e-commerce, elektronisch zakendoen, gericht op Amerikaanse ondernemingen uit de nieuwe economie.\' Naar verwachting zal een deel van deze bedrijven contacten zoeken in Nederland.
Aan de reis namen ngentien bedrijven uit verschillende sectoren van het midden-en kleinbedrijf deel. Er zaten bedrijven tussen uit de metaaltechniek, maar bijvoorbeeld ook uit de retail, zakelijke dienstverlening en de ict-branche. De handelsmissie werd georganiseerd door MKB-Nederland, in samenwerking met Economische Zaken, de Metaalunie en ABN Amro. Staatssecretaris Ybema heeft twee Canadese handelsdelegaties uitgenodigd voor een tegenbezoek.

Er zijn in Nederland zo\'n vijftigduizend mkb-bedrijven met de potentie te exporteren, maar die mogelijkheid nog niet benutten. De Noord-Amerikaanse markt is een interessant afzetgebied voor Nederlandse ondernemers. De export naar Canada en de Verenigde Staten bedroeg vorig jaar twintig miljard gulden en is stijgende. De metaal, machinebouw, doe-het-zelf en medische technologie zijn enkele kansrijke sectoren.

MKB-Nederland organiseert dit jaar nog twee handelsmissies. Van 1 tot en met 3 oktober naar Frankrijk, 12 en 13 november naar Duitsland.

Informatie: mw G.Hoogland